responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 447


به طور مساوى بين آنان قسمت مىشود ، و احتياط در افرادى كه فقط از طرف مادر ارث مىبرند اين است كه در تقسيم بين خود صلح نمايند .
( 2235 ) اگر وارث ميت فقط يك دايى ، يا يك خاله مادرى و دايى و خاله پدر و مادرى و دايى و خاله پدرى باشد ، دايى و خاله پدرى ارث نمىبرند ، و مال را شش قسمت مىكنند ، يك قسمت را به دايى يا خاله مادرى و بقيه را به دايى و خاله پدر و مادرى مىدهند كه به طور مساوى بين خودشان قسمت نمايند و احتياط در مصالحه است ، و بقيه را به دايى و خاله پدر و مادرى بدهند كه به طور مساوى بين خودشان تقسيم كنند .
( 2236 ) اگر وارث ميت فقط دايى و خاله پدرى و دايى و خاله مادرى و دايى و خاله پدرى و مادرى باشد ، دايى و خاله پدرى ارث نمىبرد و بايد مال را سه قسمت كنند ، يك قسمت آن را دايى و خاله مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت نمايند و احتياط در مصالحه است ، و بقيه را به دايى و خاله پدر و مادرى بدهند كه به طور مساوى بين خودشان تقسيم كنند .
( 2237 ) اگر وارث يك دايى يا يك خاله و يك عمو و يا يك عمه باشد مال را سه قسمت مىكنند ، يك قسمت را دايى يا خاله و بقيه را عمو يا عمه مىبرد .
( 2238 ) اگر وارث ميت يا دايى يا يك خاله و عمو و عمه باشد چنانچه عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى باشند ، مال را سه قسمت مىكنند ، يك قسمت را دايى يا خاله مىبرد و از بقيه ، دو قسمت به عمو و يك قسمت به عمه مىدهند ، بنابر اين اگر مال را نه قسمت كنند سه قسمت را به دايى يا خاله و چهار قسمت را به عمو و دو قسمت را به عمه مىدهند .
( 2239 ) اگر وارث ميت يك دايى يا يك خاله و يك عمو يا يك عمه مادرى و عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى باشد ، مال را سه قسمت مىكنند ، يك قسمت آن را به دايى يا خاله يا عمه مادرى و بقيه را به عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى مىدهند و عمو دو برابر مىبرد ، بنابر اين اگر مال را نه قسمت كنند ، سه قسمت را به دايى يا خاله و يك قسمت را به عمو يا عمه مادرى و پنج قسمت ديگر را به عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى مىدهند .
( 2240 ) اگر وارث ميت يك دايى يا يك خاله و عمو و عمه مادرى و عمو و عمه

447

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست