responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 415


اينها حيوانى را شكار كنند بنابر اظهر پاك نمىشود و خوردن آن هم حرام است ، و اگر حيوانى را با تفنگ شكار كنند ، چنانچه گلوله آن تيز باشد كه در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره كند پاك و حلال است ، و اگر گلوله تيز نباشد ، بلكه با فشار در بدن حيوان فرو رود و حيوان را بكشد ، يا به سبب حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن ، حيوان بميرد ، پاك و حلال بودنش ، اشكال دارد .
2 - كسى كه شكار مىكند بايد مسلمان باشد يا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد ، و اگر كافر يا كسى كه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر ( ص ) مىكند ، حيوانى را شكار نمايد ، آن شكار حلال نيست .
3 - اسلحه را براى شكار كردن حيوان به كار ببرد ، و اگر مثلا جايى را نشانه گيرى كند و نا خواسته حيوانى را بكشد ، آن حيوان پاك نيست و خوردن آن هم حرام است .
4 - در وقت به كار بردن اسلحه ، نام خدا را ببرد و چنانچه عمدا نام خدا را نبرد شكار حلال نمىشود . ولى اگر فراموش كند ، در صورتى كه معتقد به وجوب بردن نام خدا در اين هنگام بوده ، و يا اگر معتقد نبوده ، عادت به بردن نام خدا را داشت ، اشكال ندارد .
5 - وقتى به حيوان برسد كه مرده باشد ، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد ، و چنانچه به اندازه سر بريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد ، حرام مىشود .
( 2089 ) اگر دو نفر حيوانى را شكار كنند ، و يكى از آنان مسلمان و ديگرى كافر باشد ، يا يكى از آن دو نام خدا را نبرد ، آن حيوان حلال نيست .
( 2090 ) اگر بعد از آن كه حيوانى را تير زدند در آب بيفتد ، و انسان بداند كه حيوان به سبب تير و افتادن در آب جان داده ، حلال نيست ، بلكه اگر شك كند كه مردن حيوان فقط در اثر تير بوده يا نه ، حلال نمىباشد .
( 2091 ) اگر با سگ غصبى يا اسلحه غصبى حيوانى را شكار كند ، شكار حلال است و مال خود او مىشود ولى علاوه بر اين كه گناه كرده بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد .

415

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست