responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 36


حتى اگر با آب قليل باشد بنا بر اقوى ، ولى ظرفى را كه سگ ليسيده يا از آن ، آب يا چيز مايع ديگر خورده ، اظهر اين است كه اگر با خاك ممزوج با آب ، خاك مالى شود ، و بعد از آن دو مرتبه با آب قليل ، يا يك مرتبه با آب كر يا جارى شسته شود كافى است . و احوط آن است كه قبل از همه اينها با خاك تنها خاك مالى شود . و همچنين ظرفى را كه آب دهان سگ در آن ريخته شود بنا بر احتياط بايد پيش از شستن خاك مال كرد .
( 153 ) اگر دهانه ظرفى كه سگ دهن زده ، تنگ باشد و به راحتى نشود آن را خاك مال كرد ، چنانچه ممكن است بايد پارچه به چوبى بپيچند و به وسيله آن ، خاك را درون آن ظرف بمالند ، و در غير اين صورت پاك شدن ظرف اشكال دارد ، ولى ممكن است خاك مالى را با حركت دادن شديد خاك ممزوج با آب در همه اطراف داخل ظرف انجام داد .
( 154 ) ظرفى را كه خوك از آن چيز مايع بخورد ، با آب قليل بنا بر احتياط بايد هفت مرتبه شست و در كر و جارى نيز بنا بر احتياط واجب هفت مرتبه بايد شست ، و بنا بر اظهر لازم نيست آن را خاك مال كنند ، و نيز بنا بر احتياط واجب ليسيدن خوك مانند آب خوردن آن است .
( 155 ) اگر بخواهند ظرفى را كه به شراب نجس شده با آب قليل آب بكشند ، بنابر احتياط بايد سه مرتبه بشويند ، ولى بنا بر اقوى شستن يك مرتبه كافى است .
( 156 ) كوزه اى كه از گل نجس ساخته شده و يا آب نجس در آن فرو رفته اگر در آب كر يا جارى بگذارند ، به هر جاى آن كه آب برسد پاك مىشود . و اگر بخواهند باطن آن هم پاك شود ، بايد بخشكانند و بعد به قدرى در آب كر يا جارى بگذارند كه آب به تمام آن فرو رود و احتياط مستحب اين است كه دو مرتبه بلكه سه مرتبه در آب به همين صورت قرار دهند ، مخصوصا اگر به شراب و يا مردن موش بزرگ صحرايى نجس شود .
( 157 ) ظرفى را كه به غير بول نجس شده با آب قليل به دو صورت مىتوان آب كشيد :
اول : آن كه بنا بر اقوى يك مرتبه از آب پر كنند و خالى كنند .

36

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست