responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 297


سوم : 201 گوسفند ، و زكات آن سه گوسفند است .
چهارم : 301 گوسفند ، و زكات آن چهار گوسفند است .
پنجم : چهار صد و بالاتر از آن ، كه بايد آنها را صدتا ، صدتا ، حساب كند و براى هر صدتاى آنها يك گوسفند بدهد ، و لازم نيست زكات را از خود گوسفندها بدهد ، بلكه اگر گوسفند ديگرى بدهد ، يا مطابق قيمت گوسفند ، پول بدهد كافى است ، ولى اگر بخواهد جنس ديگر بدهد در صورتى كه براى فقرا بهتر باشد ، اشكال ندارد .
( 1519 ) زكات ما بين دو نصاب واجب نيست ، پس اگر شماره گوسفندهاى كسى از نصاب اول كه چهل است بيشتر باشد تا به نصاب دوم كه 121 است نرسيده ، فقط بايد زكات چهل تاى آن را بدهد و زيادى آن زكات ندارد و همچنين است در نصابهاى بعد .
( 1520 ) گوسفندى را كه براى زكات مىدهد اگر داخل سال دوم شده باشد كافى است ، ولى اظهر اين است كه اگر هفت ماه گوسفند هم تمام شده باشد كافى است ، و اگر بز را به عنوان زكات بدهد ، بايد داخل سال سوم شده باشد .
( 1521 ) اگر يك نفر در چند جا ، گاو يا شتر يا گوسفند داشته باشد و روى هم به اندازه نصاب باشند ، بايد زكات آنها را بدهد .
( 1522 ) اگر گاو ، گوسفند و شترى كه دارد همه مريض يا معيوب يا پير باشند ، مىتواند زكات را از خود آنها بدهد ، ولى اگر همه سالم و بى عيب و جوان باشند نمىتواند زكات آنها را از حيوان مريض يا معيوب يا پير بدهد ، بلكه اگر بعضى از آنها سالم و بعضى مريض و دسته اى معيوب و دسته ديگر بى عيب و مقدارى پير و مقدارى جوان باشند ، مستحب آن است كه براى زكات آنها ، همه را در مجموع و به طور متوسط در نظر بگيرد ، گرچه اظهر آن است كه پرداخت آنچه كه اسم حيوان بر او صدق كند كافى است .
( 1523 ) اگر قبل از تمام شدن ماه يازدهم ، گاو ، گوسفند و شتر را با چيز ديگر عوض كند ، يا نصابى را كه دارد با مقدار نصاب از همان جنس عوض نمايد ، مثلا چهل گوسفند بدهد و چهل گوسفند ديگر بگيرد ، زكات بر او واجب نيست .

297

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست