responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 237


مسأله 6 - براى تشكيل نماز جمعه بايد جمعيت آنها از پنج نفر مرد كمتر نباشد كه يكى از آنها خود امام مىباشد ، بنا بر اين غير از امام اگر چهار نفر مرد هم كه نماز جمعه براى آنها وجوب تخييرى دارد ( اگر چه وجوب تعيينى نداشته باشد ) براى نماز جمعه حاضر شوند ، انعقاد آن جائز و مشروع مىشود .
مسأله 7 - خواندن دو خطبه و مقدم بودن آنها بر نماز ، شرط صحت نماز جمعه است ، پس اگر عمدا نماز را بدون خطبه خواندند ، دوباره بعد از خواندن خطبه ها نماز را اعاده مىكنند ، و اگر از روى فراموشى خطبه را ترك كردند ، بنا بر احتياط واجب نماز را پس از خطبه اعاده مىكنند .
مسأله 8 - بنا بر اظهر واجب است واجبات خطبه ها را بعد از زوال ( ظهر شرعى ) بخوانند ، پس اگر خطبه ها قبل از زوال واقع شد ، بايد واجبات آنها را بعد از زوال اعاده كنند .
مسأله 9 - بايد هر يك از دو خطبه مشتمل بر حمد الهى باشد ، و نيز بنا بر اظهر مشتمل بر صلوات بر پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) وآل او ( عليهم السلام ) باشد ، و نيز بايد در مجموع دو خطبه ، موعظه و قرائت قرآن كريم را ترك نكند ، بلكه بنا بر احتياط واجب هر يك از دو خطبه بايد مشتمل بر موعظه ( پند و نصيحت ) و قرائت قرآن باشد ، بلكه احوط رعايت ترتيب مذكور و نيز قرائت سوره كامل در هر يك از دو خطبه است . و نيز احوط لزوم اشتمال خطبه دوم بر صلوات بر معصومين ( عليهم السلام ) به نحو تفصيل است .
مسأله 10 - بنا بر احتياط واجب بايد خود امام جمعه خطبه ها را بخواند ، ولى اگر ممكن نشد مىتواند ديگرى بخواند .
مسأله 11 - بنا بر احتياط واجب بايد خطبه ها طورى خوانده شود كه مستمعين تمام محتواى آن را بفهمند اگر چه به غير عربى بيان شود ، و اين احتياط در بخش موعظه خطبه مؤكدتر است .
مسأله 12 - واجب است خطيب در حال خواندن خطبه ايستاده باشد ، و نيز واجب است بين دو خطبه به مقدار كمى بنشيند ، و واجب است كه به نحو متعارف صداى خود را بلند كند تا آن عده اى كه مىتوانند بشنوند به سمع آنها برساند ، اگر چه صحت جمعه با اسماع عدد لازم خالى از وجه نيست .

237

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست