responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 143


بخواند مگر اين كه عرفا مضطر و مجبور باشد با همين بدن يا لباس نماز بخواند يا براى شخص او آب كشيدن يا تعويض آنها مشكل و سخت باشد . و اما خون بواسيرى كه دانه هاى آن بيرون است و يا اين كه در داخل بوده ولى مثل بواسيرى كه در بيرون است بدن يا لباسش را نجس مىكند ، بدون اشكال نماز خواندن با آن جايز است .
( 717 ) كسى كه بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خونى كه بيشتر از درهم است ببيند و نداند از زخم است يا خون ديگر ، بنا بر اظهر جايز است با آن نماز بخواند .
( 718 ) اگر سر سوزنى خون سگ ، خوك ، كافر ، مردار و حيوان حرام گوشت بنا بر احوط ، در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است و بنا بر احتياط خون حيض ، نفاس ، استحاضه ، نيز چنين است . ولى خون هاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد .
( 719 ) اگر چند زخم در بدن باشد چنانچه مىشود آنها را موقع آب كشيدن ، جداى از يكديگر تطهير كرد و براى آن شخص مشكل نباشد ، هر كدام يك زخم حساب مىشود ، اگر چه زخم ها نزديك به هم باشد ، و هر كدام كه خوب شد بايد بدن يا لباس را از خون آن آب كشيد .
( 720 ) بايد مجموع خونى كه در لباس است از مقدار يك درهم بيشتر نباشد ، بنا بر اين خونى كه به پشت لباس رسيده يا به آستر لباس هم سرايت كرده جداگانه حساب مىشود و بايد مجموع جاهايى را كه خونى شده ، در نظر گرفت كه اگر از يك درهم كمتر بود ، مانعى ندارد و اگر نه بايد آب كشيده يا تعويض شود .
( 721 ) اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد كه اطراف را آلوده كند ، در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده ، به اندازه درهم نباشد ، بنا بر اظهر نماز صحيح است .
( 722 ) اگر بدن يا لباس خونى نشود ، ولى با رطوبت به خون برسد و نجس شود ، اگر مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد ، بنا بر اظهر مىشود با آن نماز خواند .

143

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست