responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 216


بخواهد برگردد ولى مردد باشد كه ده روز در آنجا بماند يا نه ، يا آن كه از ده روز ماندن در آنجا و مسافرت از آنجا غافل باشد ، بايد در طول مدتى كه مىرود و بر مىگردد و بعد از برگشتن ، نمازهاى خود را تمام بخواند .
( 1098 ) اگر به خيال اين كه رفقايش مىخواهند ده روز در محلى بمانند ، قصد كند كه ده روز در آنجا بماند و بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى بفهمد كه آنها قصد نكرده اند ، اگر چه خودش هم از ماندن منصرف شود ، تا مدتى كه در آنجا هست ، بايد نماز را تمام بخواند .
( 1099 ) اگر مسافر بعد از رسيدن به هشت فرسخ ، سى روز در محلى بماند و در تمام سى روز در رفتن و ماندن مردد باشد ، بعد از گذشتن سى روز اگر چه مقدار كمى در آنجا بماند ، بايد نماز را تمام بخواند .
( 1100 ) مسافرى كه مىخواهد نه روز يا كمتر در محلى بماند اگر بعد از آن كه نه روز يا كمتر در آنجا ماند ، بخواهد دوباره نه روز ديگر يا كمتر بماند ، و همين طور تا سى روز ، روز سى و يكم بايد نماز را تمام بخواند .
( 1101 ) مسافرى كه سى روز مردد بوده ، در صورتى بايد نماز را تمام بخواند كه سى روز در يك جا بماند ، پس اگر مقدارى از آن را در جايى و مقدارى را در جاى ديگر بماند ، بعد از سى روز هم بايد نماز را شكسته بخواند ، مگر اين كه قسمت عمده روز را در جايى بماند و بقيه روز را در جاى ديگرى كه كمتر از چهار فرسخ شرعى است به طورى كه عرفا صدق كند سى روز يك جا مانده است ، كه در اين صورت بعد از سى روز مثل محل اقامت ، نماز را در آنجا تمام مىخواند .
مسائل متفرقه نماز مسافر ( 1102 ) مسافر مىتواند در مسجد الحرام و مسجد النبى ( صلى الله عليه وآله و سلم ) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند ، و احتياط در اين است كه نماز را شكسته بخواند . ولى اگر بخواهد در جايى كه اول جزء اين مساجد نبوده و بعد به آنها اضافه شده نماز بخواند ، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند ، و نيز مسافر مىتواند در كنار

216

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست