جنابت گفته شد . سوم - جماع كردن در قبل ، كه هم براى مرد حرام است و هم براى زن ، اگر چه به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد بلكه احتياط واجب آنست كه مقدار كمتر از ختنه گاه را هم داخل نكند و در دبر زن حائض هم وطى ننمايد چون كراهت شديده دارد . مسأله 457 - جماع كردن در روزهائى هم كه حيض قطعى نيست ولى شرعا بايد آن را حيض قرار دهد حرام است . پس زنى كه بيشتر از ده روز خون مىبيند و بايد به دستورى كه بعدا گفته مىشود روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد شوهرش نمىتواند در آن روزها با او نزديكى نمايد . مسأله 458 - اگر شماره روزهاى حيض به سه قسمت تقسيم شود و شوهر در قسمت اول آن با زن خود در قبل جماع كند ، مستحب بلكه احوط است كه هيجده نخود طلا كفاره ، به فقير بدهد و اگر در قسمت دوم جماع كند ، نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع كند ، چهار نخود و نيم بدهد ، مثلا زنى كه شش روز خون حيض مىبيند اگر شوهرش در شب يا روز اول و دوم با او جماع كند ، مستحب بلكه احوط مستحب است كه هيجده نخود طلا و در شب يا روز سوم و چهارم ، نه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم ، چهار نخود و نيم بدهد . مسأله 459 - بهتر آنست كه طلاى كفاره را سكه دار بدهد ولى اگر ممكن نباشد ، قيمت آن كافى است . مسأله 460 - اگر قيمت طلا ، در وقتى كه جماع كرده ، با وقتى كه مىخواهد به فقير بدهد ، فرق كرده باشد بايد قيمت وقتى را كه مىخواهد به فقير بدهد ، حساب كند . مسأله 461 - اگر كسى ، هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوم حيض ، با زن خود جماع كند ، مستحب بلكه احوط آنست كه