بنابر اين كسى كه ارتباط خود را با خويشاوندان خود قطع كند ، نسبت به خداوند تقوا را مراعات نكرده است ) . حضرت صادق ( عليه السلام ) فرمودند : ( كسى كه به اندازه يك قيراط ( مقدار بسيار كمى است ) از زكات مال خود نپردازد ، داراى ايمان و اسلام كامل نيست . ) و بالأخره تعدادى از احاديث اهلبيت عصمت و طهارت ( سلام الله عليهم اجمعين ) دادن زكات را موجب آثار و عقوبت نيك و فضيلتهاى بسيار از قبيل بخشيده شدن گناهان ، آسانى حساب در روز قيامت ، نمو و افزايش ثروت و مال و وسعت امكانات اقتصادى و خاموش شدن آتش غضب خداوند و افزايش عمر معرفى مىكنند و گروه ديگرى از عواقب زيانبارى كه بر ترك زكات مترتب مىگردد ، سخن مىگويند . حضرت امام صادق ( عليه السلام ) از پدران خود نقل مىكند كه حضرت رسول اكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) فرمودند : ( جريان اوضاع و امور امت من تا هنگامى كه به يكديگر خيانت نمىكنند و امانت را مراعات مىنمايند و به يكديگر در كارهاى خير كمك مىكنند و زكات اموال خود را مىپردازند بر اساس خير و بركت خواهد بود ، ولى موقعى كه از اين وظايف خطير اسلامى ، سرباز زدند به قحطى و سختى زندگى و پديد آمدن مضيقههاى اقتصادى ، گرفتار خواهند شد ) . حضرت باقر ( عليه السلام ) فرمودند : ( در كتاب حضرت على ( عليه السلام ) از حضرت رسول اكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) نقل شده است كه آن حضرت فرمودند : هنگامى كه مردم از دادن زكات امتناع بورزند ، زمين نيز بركات خود را از مردم منع مىكند و از زراعت و ميوهها و معادن ، استفادههاى مطلوب بدست نمىآيد ) . حضرت صادق ( عليه السلام ) از پدران بزرگوار خود نقل مىكند كه حضرت پيغمبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) فرمودند : ( هيچ بندهاى نيست كه از دادن زكات مال خود خوددارى نمايد و مال او افزايش پيدا كند . )