مسأله 51 - آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلا مطلق يا مضاف بوده ، نجاست را پاك نمىكند ، وضو و غسل هم با آن باطل است . ولى اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن نمىشود . مسأله 52 - آبى كه عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد اگر چه كر يا جارى باشد نجس مىشود ، ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب به واسطه نجاستى كه بيرون آب است عوض شود ، مثلا مردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمىشود . مسأله 53 - آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده ، چنان كه به كر يا جارى متصل شود ، يا باران بر آن ببارد ، يا باد باران را در آن بريزد ، يا آب باران در موقع باريدن از ناودان در آن جارى شود ، و تغيير آن از بين برود پاك مىشود . ولى بايد آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد . مسأله 54 - آبى كه براى پاك كردن شيء نجس شده استعمال مىشود و آن را غساله مىنامند اگر تطهير با آب قليل باشد ، نجس است ، ولى اگر در آب كر يا جارى تطهير نمايند ، آبى كه بعد از بيرون آوردن از آن مىريزند ، پاك است . مسأله 55 - آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاك است و آبى كه نجس بوده و معلوم نيست پاك شده يا نه ، نجس است . مسأله 56 - نيم خورده سگ و خوك و كافر ، نجس و خوردن آن حرام است و نيمخورده حيوانات حرام گوشت ، پاك و خوردن آن مكروه مىباشد .