بماند و اگر بخواهد روزه مستحب يا روزه واجبى بگيرد كه مثل روزه كفاره وقت آن معين نيست ، نمىتواند با تيمم روزه بگيرد . مسأله 1636 - اگر زن نزديك اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد ، يا بعد از اذان بفهمد كه پيش از اذان پاك شده ، روزه او صحيح است ولى اگر روزه مستحب يا روزهاى كه وقت آن معين نيست باشد ، صحيح بودن آن اشكال دارد . مسأله 1637 - اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود ، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند اگر چه نزديك مغرب باشد ، روزه او باطل است . مسأله 1638 - اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند و بعد از يك روز يا چند روز يادش بيايد ، روزههائى كه گرفته صحيح است . مسأله 1639 - اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و در غسل كردن كوتاهى كند و تا اذان غسل نكند و در تنگى وقت تيمم هم نكند ، روزهاش باطل است . ولى چنانچه كوتاهى نكند مثلا منتظر باشد كه حمام زنانه شود ، اگر چه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند ، در صورتى كه تيمم كند روزه او صحيح است . مسأله 1640 - اگر زنى كه در حال استحاضه است ، غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه گفته شد بجا آورد ، روزه او صحيح است . مسأله 1641 - كسى كه مس ميت كرده يعنى جائى از بدن خود را به بدن ميت رسانده ، مىتواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد ، و اگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد ، روزه او باطل نمىشود . 8 - اماله كردن : مسأله 1642 - اماله كردن با چيز روان اگر چه از روى ناچارى و