responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 93


" مسأله 463 " مستحاضه بايد براى هر نماز - چه واجب و چه مستحب - وضو بگيرد ، هر چند در كثيره واجب بودن وضو از باب احتياط است ، چنان كه گذشت . همچنين اگر بخواهد نمازى را كه خوانده احتياطا دوباره بخواند يا نمازى را كه تنها خوانده دوباره با جماعت بخواند و يا نماز نافله بخواند ، بايد تمام كارهايى را كه براى استحاضه گفته شد انجام دهد ، ولى براى خواندن نماز احتياط و سجده و تشهد فراموش شده و سجده سهو در صورتى كه آنها را فورا بعد از نماز بجا آورد ، لازم نيست كارهاى استحاضه را انجام دهد .
" مسأله 464 " هر گاه استحاضه قليله تبديل به متوسطه ، و يا استحاضه متوسطه تبديل به كثيره شود ، مستحاضه بايد به وظيفه خود در حالت جديد عمل نمايد .
" مسأله 465 " هر گاه استحاضه كثيره تبديل به متوسطه يا قليله شود ، بايد براى اولين نماز وظيفه مستحاضه كثيره را انجام دهد و براى نمازهاى بعدى به وظيفه متوسطه يا قليله عمل نمايد ، و هر گاه خون او قطع شود ، بايد براى نخستين نماز پس از آن به وظيفه خود عمل نمايد .
" مسأله 466 " اگر استحاضه قليله پيش از نماز متوسطه يا كثيره شود ، بايد كارهاى متوسطه يا كثيره را كه گفته شد انجام دهد ، و اگر استحاضه متوسطه تبديل به كثيره شود بايد كارهاى استحاضه كثيره را انجام دهد ، و چنانچه براى استحاضه متوسطه غسل كرده باشد بايد دوباره براى كثيره غسل كند .
" مسأله 467 " اگر در بين نماز استحاضه متوسطه تبديل به كثيره شود ، بايد نماز را رها كرده و براى استحاضه كثيره غسل كند و وضو بگيرد ، و احتياطا وضو را پيش از غسل انجام دهد و كارهاى ديگر آن را هم انجام دهد و همان نماز را بخواند . و اگر براى هيچ كدام از غسل و وضو وقت ندارد ، بايد دو تيمم كند : يكى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو ، و اگر براى يكى از آنها وقت ندارد ، بايد عوض آن تيمم كند و ديگرى را بجا آورد ، ولى اگر براى تيمم هم وقت ندارد ، نمىتواند نماز را بشكند و بايد نماز را تمام كند و بنابر احتياط واجب قضا هم بنمايد . همچنين است اگر در بين نماز استحاضه قليله او متوسطه يا كثيره شود .
" مسأله 468 " اگر در بين نماز خون قطع شود و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه ، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده ، بايد وضو و غسل و نماز را دوباره بجا آورد .
" مسأله 469 " مستحاضه كثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براى نماز غسل كند كافى نيست ، بلكه اگر نزديك اذان صبح براى نماز شب غسل كند و نماز

93

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست