responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 621


عادلانه دريافت نمايد ، و نيز حق دارد از مرخصيها ، پاداشها و ترفيعات قانونى استفاده كند . ولى در عين حال موظف است در كار خود دقت نمايد و كارى را كه به او محول شده به بهترين شكل انجام دهد ، و حق مالك و كارفرما را مطابق با موازين شرعى و قانونى محترم شمارد .
حق افراد مستضعف و مظلوم حق انسانهايى كه به خاطر استضعاف و سلطه قدرتمندان حقوق محترم آنان در جامعه تضييع شده است و توانايى دفاع از حقوق خود را ندارند اين است كه هر كس در حد توان و قدرت خود از آنان حمايت نمايد تا به حقوق خود برسند ، و اگر كسى به تنهايى توان حمايت از آنان را ندارد بايد با هماهنگى ديگران به شكل دست جمعى تحصيل قدرت نمايد . در روايتى از پيامبر اكرم ( ص ) نقل شده كه فرمودند : " هر كس صداى كسى را بشنود كه از مسلمانان يارى مىطلبد و جوابى ندهد مسلمان نيست " .
حق ايتام و محرومين :
خداوند براى فقرا و ايتام و محرومين جامعه در اموال اغنيا حقى را قرار داده است ، و در آيه شريفه : " والذين في اموالهم حق معلوم * للسائل والمحروم " به آن تصريح شده است ، و اين حق اصولا منطبق بر همان صدقات و زكوات واجب و مستحب مىباشد كه شرايط و كيفيت جمع آورى و مصرف آنها در مسائل زكات گفته شده است . در روايات متعددى آمده است : خداوند آنچه مقتضاى عدالت بوده و حق فقرا و محرومين را تأمين مىكرده در اموال ثروتمندان منظور داشته است و لكن به خاطر امتناع اغنيا و ثروتمندان است كه در جامعه فقير و تهيدست وجود دارد .
از طرف ديگر خداوند براى فقرا و محرومين حقى نيز بر مسئولين جامعه قرار داده است كه شرايطى را فراهم آورند تا فقرا به حقوق مشروع خود برسند ، و با تلاش و فعاليت بتوانند روى پاى خود بايستند و به استقلال اقتصادى نائل شوند .
بنابراين اگر حقوق آنان تأمين گردد خود به خود زمينه فقر و محروميت در جامعه از بين مىرود ، و با ريشه كن شدن فقر زمينه گناهانى كه ناشى از فقر و محروميت مىباشد از بين خواهد رفت .


( 1 ) وسائل الشيعه ، كتاب الجهاد ، باب 59 از ابواب " جهاد العدو " ، حديث 1 . ( 2 ) معارج ( 70 ) : 24 و 25 ، " در اموال آنان براى افراد سائل و محروم حق معينى است " . ( 3 ) وسائل الشيعه ، كتاب الزكاة ، باب 1 از ابواب " ما تجب فيه الزكاة " ، حديث 2 و 3 و 6 و 9 .

621

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 621
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست