responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 619


حقوق متقابل انسان ها نسبت به يكديگر

1 - حقوق خانواده

خودكشى و يا اضرار به نفس نمايد .
ثانيا - امنيت و سلامت و صلاح و كمال خود را تحصيل نمايد ، به اين كه با تمام وجود خود را در خدمت اطاعت خداوند و عمل به واجبات و ترك محرمات در آورد .
حقوق متقابل انسانها نسبت به يكديگر 1 - حقوق خانواده :
" ازدواج " نياز طبيعى انسانها و سنت پيامبر اكرم ( ص ) است ، پس همگان مخصوصا مسئولين جامعه موظفند موانع را از سر راه تشكيل خانواده برداشته و راه هاى آن را آسان نمايند ، و خانواده ها نيز سعى كنند خود را از اسارت تشريفات و تجملات بى جا و زائد آزاد سازند ، و ملاك انتخاب را فضيلت و تقوى و عفت و نجابت قرار دهند نه مال و ثروت و مقامهاى اعتبارى دنيا . از رسول خدا ( ص ) حديثى به اين مضمون نقل شده : " اگر كسى كه اخلاق ودين او را مىپسنديد به خواستگارى آمد او را رد نكنيد ، و اگر نه فتنه و فساد بزرگ زمين را فرا مىگيرد " . و شايسته است رهبران جامعه در اين راه پيش قدم شوند تا مردم عمل آنان را الگو قرار داده و به آنان تاسى نمايند ، و قهرا زمينه بسيارى از مفاسد اخلاقى و گناهان از بين برود .
حق " همسر " بر شوهر اين است كه شوهر بداند خداوند همسر را وسيله آرامش ، راحتى ، انس و حمايت او قرار داده است ، پس او را نعمتى از سوى خداوند بداند و همواره مورد كرامت ، محبت ، رحمت و ارفاق قرار دهد و در رفع نيازهاى مشروع او تلاش كند ، و اگر كارى از روى جهل و نادانى از او سر زد گذشت نمايد .
زن نيز بايد در غير معاصى و گناهان از شوهر خود اطاعت كند و در مقابل خواسته هاى مشروع او سرپيچى ننمايد ، از مولى امير المؤمنين ( ع ) نقل شده است كه فرمودند : " جهاد زن اين است كه خوب شوهردارى كند " .
از آنجا كه " مادر " در دوران حاملگى فرزند خود را پرورش داده و از ثمره جان خويش به او شير داده و با تمام وجود از نوزادش حمايت نموده ، خود را از شيرينى آسايش و راحتى خواب محروم ساخته و تلخيها و سردى و گرمى زندگى را تحمل نموده تا نوزادش رشد كند ، حق دارد كه فرزندش در مقابل اين همه زحمت و رنج شكرگزار او باشد و به وظايف خود در قبال او عمل نمايد .


( 1 ) وسائل الشيعه ، كتاب النكاح ، باب 28 از ابواب " مقدماته وآدابه " ، حديث 2 . ( 2 ) نهج البلاغه عبده ، كلمات قصار ، شماره 136 .

619

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 619
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست