responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 553


و " برادر و خواهر مادرى " داشته باشد ، برادر و خواهر پدرى ارث نمىبرند و مال را سه قسمت مىكنند : يك قسمت را برادر و خواهر مادرى به طور مساوى بين خودشان تقسيم مىكنند و بقيه را بين برادر و خواهر پدر و مادرى به گونه اى تقسيم مىكنند كه هر برادر دو برابر خواهر ارث ببرد .
" مسأله 3046 " اگر وارث ميت فقط " برادر و خواهر پدرى " و " يك برادر و يا يك خواهر مادرى " باشند مال را شش قسمت مىكنند : يك قسمت آن را برادر يا خواهر مادرى مىبرد و بقيه را بين برادر و خواهر پدرى به گونه اى تقسيم مىكنند كه هر برادر دو برابر خواهر ارث ببرد .
" مسأله 3047 " اگر وارث ميت فقط " برادر و خواهر پدرى " و " چند برادر و خواهر مادرى " باشند مال را سه قسمت مىكنند : يك قسمت آن را برادر و خواهر مادرى به طور مساوى بين خودشان تقسيم مىكنند و بقيه را بين برادر و خواهر پدرى به گونه اى تقسيم مىكنند كه هر برادر دو برابر خواهر ارث ببرد .
" مسأله 3048 " اگر وارث ميت فقط " برادر " و " خواهر " و " زن " او باشند ، زن به تفصيلى كه در " ارث زن و شوهر " گفته مىشود ارث خود را مىبرد و خواهر و برادر به طورى كه در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مىبرند ، همچنين اگر زنى بميرد و وارث او فقط " خواهر " و " برادر " و " شوهر " او باشند ، شوهر نصف مال را مىبرد و خواهر و برادر به طورى كه در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مىبرند . و به خاطر ارث بردن زن يا شوهر از سهم برادر و خواهر مادرى چيزى كم نمىشود ، بلكه از سهم برادر و خواهر پدر و مادرى يا پدرى كم مىشود ، مثلا اگر وارث ميت " شوهر " و " برادر و خواهر مادرى " و " برادر و خواهر پدر و مادرى " او باشند ، نصف مال به شوهر مىرسد و يك قسمت از سه قسمت اصل مال را به برادر و خواهر مادرى مىدهند و آنچه باقى مىماند مال برادر و خواهر پدر و مادرى است . بنابراين اگر همه مال او شش تومان باشد ، سه تومان به شوهر و دو تومان به برادر و خواهر مادرى و يك تومان به برادر و خواهر پدر و مادرى مىدهند .
" مسأله 3049 " اگر برادر و خواهر ميت همگى قبل از او از دنيا رفته باشند سهم ارث آنان را به اولادشان مىدهند ، و سهم " برادر زاده و خواهر زاده مادرى " به طور مساوى بين آنان قسمت مىشود ، و از سهمى كه به " برادر زاده و خواهر زاده پدر و مادرى يا پدرى " مىرسد هر پسرى دو برابر دختر مىبرد . و اگر خواهر و برادر ميت متعدد بوده اند ابتدا مال بين آنان تقسيم مىگردد و بعد ارث هر كدام بين اولادشان قسمت مىشود .

553

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 553
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست