responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 503


ديگران و هم چنين به نفع خود يا ديگرى معتبر نيست .
" مسأله 2814 " اقرار يا شهادتى كه بر روى كاغذ نوشته شده يا بر روى نوار ضبط شده است و شباهت زيادى به صدا يا خط كسى دارد ، در صورتى كه احتمال جعلى بودن آن داده شود يا احتمال دهند در شرايط غير عادى و با فشار و تهديد يا فريب انجام شده است اعتبارى ندارد .
" مسأله 2815 " پس از تحقق اقرار شرعى ، انكار اعتبارى ندارد ، به عنوان مثال اگر اقرار كند : " فلانى مبلغ بيست هزار تومان از من طلبكار است " و پس از آن انكار نمايد ، انكار او اثرى ندارد ، همچنين در اين مثال اگر پس از اقرار به بدهكارى ، مقدارى از آن را انكار نمايد باز هم اعتبارى ندارد . ولى اگر بعد از اقرار چيزى بگويد كه در واقع توضيح و تفسير اقرار محسوب شود ، بايد مجموع گفته هاى او را يك اقرار حساب نمود .
" مسأله 2816 " اگر به بدهكارى خود اقرار نمايد ولى بگويد آن را پرداخت كرده ام ، بدهكارى او ثابت مىشود ولى پرداخت آن را بايد اثبات نمايد .
" مسأله 2817 " اقرار بايد به چيزى باشد كه داراى اثر و حكم شرعى است ، مانند اقرار به مال موجود يا بدهكارى يا منفعت يا كار و يا حقى كه مىتوان اقرار كننده را ملزم به انجام يا اداى آن نمود ، و يا اقرار به گناهى كه مىتوان او را به مجازات آن محكوم كرد ، پس اقرار به بدهكارى مبلغى كه بابت قمار و مانند آن است اعتبارى ندارد .
" مسأله 2818 " اقرار به " نسب " - مانند : فرزندى يا برادرى و يا خواهرى - چنانچه احتمال داده شود كه راست مىگويد و از نظر عرف و شرع صحت آن ممكن باشد ، در آنچه عليه او است نافذ است ، مانند : وجوب دادن خرجى يا حرمت ازدواج و يا شركت در ارث . ولى اصل داشتن نسب با ديگرى به وسيله اقرار ثابت نمىشود ، مگر اين كه آن شخص نيز تصديق نمايد ، چنان كه اقرار او در حق ساير ورثه نيز نافذ نيست .
" مسأله 2819 " فرزند بودن به وسيله اقرار با چند شرط پذيرفته مىشود :
1 - احتمال داده شود كه اقرار كننده راست مىگويد .
2 - شخص ديگرى مدعى آن نباشد .
3 - نسبت به كودكى باشد كه در اختيار او است .
و در صورت تحقق اين شرايط نيازى به تصديق كودك نيست ، و انكار او نيز پس از بلوغ مسموع نخواهد بود . ولى ادعاى فرزندى شخص بالغ در صورتى پذيرفته مىشود كه او هم تصديق نمايد .

503

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست