responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 492


اقسام طلاق

الف - طلاق بائن

خلقت يا به علت بيمارى حيض نمىشود طلاق دهد ، بايد از وقتى كه با او نزديكى كرده به مدت سه ماه از نزديكى با او خود دارى نمايد و سپس او را طلاق دهد .
" مسأله 2761 " بنابر احتياط واجب بايد طلاق به صيغه عربى صحيح و با قصد انشاء - يعنى قصد ايجاد طلاق - خوانده شود ، و بايد دو مرد عادل آن را بشنوند . همچنين صيغه طلاق بايد منجز و بدون قيد و شرط باشد .
" مسأله 2762 " اگر خود شوهر بخواهد صيغه طلاق را بخواند - چنانچه مثلا اسم زن او فاطمه باشد - بايد بگويد : " زوجتى فاطمه طالق " يعنى : " زن من فاطمه رهاست " ، و اگر بخواهد ديگرى را وكيل كند ، آن وكيل بايد بگويد : " زوجه موكلى فاطمه طالق " يعنى : " زن موكل من ، فاطمه رهاست " .
" مسأله 2763 " پدر و جد پدرى ديوانه اى كه از كودكى ديوانه بوده - در صورتى كه به مصلحت ديوانه باشد - مىتوانند زن او را طلاق دهند ، و چنانچه پس از بلوغ ديوانه شده باشد با اجازه حاكم شرع مىتوانند زن او را طلاق دهند .
" مسأله 2764 " اگر مردى زنى را فريب دهد تا از شوهر خود طلاق بگيرد و زن او شود و او به اختيار خود طلاق دهد ، طلاق و عقد آنها صحيح است ، هر چند آن دو بد كرده اند .
" مسأله 2765 " زنى كه به عقد موقت در آمده طلاق ندارد ، و رها شدن او به اين است كه مدتش تمام شود يا مرد مدت را به او ببخشد ، به اين ترتيب كه بگويد : " بقيه مدت را به تو بخشيدم و تو را برى الذمه كردم " . و در اين صورت شاهد گرفتن و پاك بودن از حيض يا نفاس لازم نيست .
اقسام طلاق طلاق بر دو قسم است : " طلاق بائن " و " طلاق رجعى " .
الف - طلاق بائن :
" مسأله 2766 " " طلاق بائن " طلاقى است كه پس از آن مرد حق ندارد به زن خود رجوع كند ، يعنى بدون عقد او را به همسرى خود برگرداند . طلاق بائن بر شش قسم است :
1 - طلاق دخترى كه نه سال او تمام نشده باشد .
2 - طلاق زنى كه زمان حيض شدن او پايان يافته و يائسه شده باشد .

492

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 492
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست