responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 46


10 - استبراى حيوان نجاست خوار

11 - غايب شدن مسلمان

احكام قرآن ومسجد

الف - قرآن

10 - استبراى حيوان نجاستخوار :
" مسأله 188 " ادرار و مدفوع حيوانى كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده بنابر احتياط واجب نجس است ، و براى پاك شدن بايد مدتى به آن خوراك پاك بدهند و نگذارند نجاست بخورد ، به طورى كه ديگر حيوان نجاستخوار خوانده نشود ، به اين عمل " استبراى حيوان نجاستخوار " گفته مىشود . و بنابر احتياط واجب براى استبراى " شتر " چهل روز ، " گاو " سى روز و بهتر است چهل روز ، " گوسفند " ده روز و بهتر است چهارده روز ، " مرغابى " هفت يا پنج روز و " مرغ خانگى " سه روز آنها را از خوردن نجاست پرهيز دهند ، و اگر بعد از اين مدت باز هم در عرف مردم به آنها نجاستخوار گفته شود ، بنابر احتياط واجب بايد تا مدتى كه بعد از آن ديگر به آنها نجاستخوار نگويند از ادرار و مدفوع آنها اجتناب شود .
11 - غايب شدن مسلمان :
" مسأله 189 " اگر بدن يا لباس مسلمان يا ظرفى كه از آن استفاده مىكند نجس شود و او غايب گردد ، چنانچه احتمال برود وى آن چيز را آب كشيده ، يا به واسطه بر خورد با باران و يا آب كر و جارى پاك شده ، پرهيز از آن لازم نيست .
. احكام قرآن و مسجد الف - قرآن :
" مسأله 190 " نجس كردن خط قرآن حرام است و اگر نجس شود بايد فورا آن را آب كشيد . همچنين اگر ورق يا جلد قرآن نجس شود ، در صورتى كه بى احترامى به آن باشد بايد آن را آب بكشند .
" مسأله 191 " قرار دادن قرآن روى عين نجس - مانند خون و مردار - هر چند آن عين خشك باشد ، در صورتى كه بى احترامى به قرآن باشد حرام است و برداشتن قرآن از روى آن واجب مىباشد .
" مسأله 192 " دادن قرآن به دست كفار و اهل كتاب به اميد هدايت ايشان و به منظور مطالعه و بررسى روى آيات آن در صورتى كه در معرض نجس شدن وهتك و اهانت نباشد و واقعا بخواهند از آن استفاده كنند مانعى ندارد .
" مسأله 193 " لمس آيات قرآن و اسامى خداوند بدون طهارت حرام است ، ولى

46

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست