responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 433


كسى كه به او هبه شده پيش از تحويل گرفتن بميرد .
" مسأله 2431 " هبه عقد جايز است و هر يك از دو طرف مىتوانند آن را به هم بزنند ، هر چند بهتر است هبه كننده چيزى را كه بخشيده از آن چشم بپوشد و هبه را به هم نزند .
و در پنج مورد هبه كننده نمىتواند هبه را به هم بزند :
1 - در برابر هبه اى كه كرده چيزى - هر چند كم - از طرف گرفته باشد ، خواه گرفتن عوض در بخشش شرط شده باشد يا طرف خودش آن را در مقابل بخشش به بخشنده بپردازد .
2 - آن چيز را " قربه الى الله " بخشيده باشد .
3 - بخشش به يكى از خويشان متعارف باشد ، و بنابر احتياط واجب اگر زن و شوهر هم چيزى را به يكديگر هبه كنند آن را به هم نزنند .
4 - مالى كه بخشيده به حال خود باقى نمانده باشد ، به عنوان مثال همه يا بعضى از آن به طور كلى تلف شده يا صورت آن كلا تغيير كرده باشد ، مانند نانى كه خورده يا پارچه اى كه دوخته باشد و يا اين كه آن را به ديگرى منتقل كرده باشد .
5 - يكى از دو طرف هبه بميرد ، پس اگر هبه كننده پس از تحويل دادن بميرد بنابر احتياط واجب وارثان او نمىتوانند هبه را پس بگيرند ، و اگر طرف بميرد مال به ورثه او منتقل مىشود و بنابر احتياط واجب هبه كننده نمىتواند آن را پس بگيرد .
" مسأله 2432 " اگر انسان از كسى طلب داشته باشد مىتواند گذشت كند و قبول بدهكار شرط نيست ، و در اين صورت ديگر نمىتواند آن را به هم بزند .
" مسأله 2433 " هبه كننده مىتواند در مقابل چيزى كه مىبخشد عوضى قرار دهد و از طرف بگيرد ، و به آن " هبه معوضه " مىگويند . و لازم نيست عوض آن عين و جنس باشد ، بلكه مىتواند هر كارى را كه نفع آن به شكلى به بخشنده مىرسد عوض هبه قرار دهد ، مثلا در مقابل هبه طلبى را كه طرف از هبه كننده دارد ببخشد يا كار مشروعى را براى او انجام دهد .
" مسأله 2434 " كسى كه هبه را قبول مىكند چنانچه شرطى به عهده او نهاده شود بنابر احتياط بايد به آن عمل نمايد ، بنابراين اگر هبه كننده چيزى را به كسى ببخشد به شرط آن كه او هم چيزى را به او هبه كند ، بنابر احتياط بايد طرف به آن شرط عمل نمايد ، و چنانچه از آن امتناع كند و يا عمل به آن ممكن نباشد بخشنده مىتواند هبه را به هم بزند .
" مسأله 2435 " جهيزيه اى كه پدر و مادر به دختر مىدهند اگر به واسطه صلح يا بخشش ملك او نموده باشند نمىتوانند از او پس بگيرند ، ولى اگر ملك او نكرده باشند پس گرفتن آن مانعى ندارد . همچنين است حكم جواهرات يا چيزهاى ديگرى كه شوهر براى همسر خود تهيه مىكند يا پدر به فرزند خود مىدهد .

433

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 433
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست