responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 430


مانند عاريه لامپ و بلندگو - بدون زياده روى و يا كوتاهى در حفظ آن از بين برود يا دچار نقصى شود عاريه گيرنده ضامن نيست ، مگر اين كه ضمانت او شرط شده باشد يا عاريه دهنده غاصب باشد .
" مسأله 2414 " اگر عاريه دهنده بميرد يا شرعا نتواند در مال خود تصرف كند - مثلا ديوانه شود - عاريه گيرنده بايد فورا مالى را كه عاريه كرده به ورثه ميت يا ولى كسى كه نمىتواند در مال خود تصرف كند برساند .
" مسأله 2415 " اگر ظرف طلا و نقره را براى زينت اطاق عاريه دهند محل اشكال است ، و اگر براى استفاده و استعمال عاريه دهند حرام است .
" مسأله 2416 " عاريه دادن گوسفند براى استفاده از شير و پشم آن ، و عاريه دادن حيوان نر براى جفت گيرى صحيح است .
" مسأله 2417 " اگر ظرف نجس را براى خوردن يا آشاميدن از آن عاريه دهد بايد نجس بودن آن را به كسى كه عاريه مىگيرد بگويد .
" مسأله 2418 " كسى كه چيزى را عاريه داده هر وقت بخواهد مىتواند آن را پس بگيرد ، و كسى هم كه عاريه كرده هر وقت بخواهد مىتواند آن را پس دهد .
و در صورت اول اگر پس گرفتن عرفا موجب خسارت عاريه گيرنده شود بنابر احتياط واجب بايد يا مهلت دهد و يا خسارت را جبران نمايد .
" مسأله 2419 " اگر چيزى را كه عاريه كرده به مالك يا وكيل و يا ولى او تحويل دهد و بعد آن چيز تلف شود عاريه كننده ضامن نيست ، ولى اگر آن را تحويل ندهد و مثلا بدون اجازه به جايى ببرد كه صاحبش آن را معمولا به آنجا مىبرده و بعد تلف شود يا ديگرى آن را تلف كند ضامن است .
" مسأله 2420 " چيزى را كه عاريه كرده بدون اجازه صاحب آن نمىتواند به ديگرى عاريه و يا اجاره دهد ، و اگر با اجازه به ديگرى عاريه دهد و از دنيا برود يا ديوانه شود ، در صورتى كه عاريه دوم از طرف خود مالك باشد باطل نمىشود .
" مسأله 2421 " اگر بداند چيزى را كه عاريه كرده غصبى است بايد آن را به صاحبش برساند ، و نمى تواند به عاريه دهنده بدهد و خودش نيز نمىتواند از آن استفاده نمايد .
" مسأله 2422 " اگر مالى را كه مىداند غصبى است عاريه كند و از آن استفاده اى ببرد و در دست او از بين برود ، مالك مىتواند عوض آن را از او يا از كسى كه مال را غصب كرده مطالبه نمايد . همچنين مالك مىتواند عوض استفاده هايى را كه عاريه گيرنده برده از هر كدام مطالبه نمايد ، و اگر عوض استفاده آن را از عاريه كننده بگيرد او نمىتواند آن را از

430

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 430
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست