responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 414


است ، و رهن گيرنده حق ندارد بدون اجازه او از آن استفاده كند ، همچنين هيچ يك از دو طرف حق فروش يا بخشش مال رهنى را بدون اجازه طرف ديگر ندارند ، هر چند اگر يكى از ايشان آن را ببخشد يا بفروشد و بعد ديگرى رضايت دهد اشكال ندارد .
" مسأله 2322 " رهن در دست رهن گيرنده امانت است ، پس در صورت تلف شدن يا معيوب شدن چنانچه كوتاهى يا زياده روى نسبت به آن نكرده باشد ضامن نيست .
" مسأله 2323 " اگر طلبكار چيزى را كه گرو برداشته با اجازه بدهكار بفروشد ، پول آن هم مثل خود مال گرو مىباشد ، همچنين است اگر بى اجازه بفروشد و بدهكار بعدا رضايت دهد .
" مسأله 2324 " عقد رهن پس از تحويل دادن آن از طرف رهن دهنده - يعنى بدهكار - قابل به هم زدن نيست ، ولى رهن گيرنده - يعنى طلبكار - مىتواند آن را به هم بزند .
" مسأله 2325 " رهن با مرگ رهن دهنده يا رهن گيرنده باطل نمىشود ، و طلبكارى كه نسبت به مال رهن حق دارد چنانچه بميرد اين حق به ورثه اش منتقل مىشود ، و چنانچه رهن دهنده بميرد مال رهن به ورثه او منتقل مىشود ، ولى همچنان در رهن مىباشد .
" مسأله 2326 " اگر رهن دهنده هنگام سر رسيد وام و پس از مطالبه طلبكار بدهى خود را نپردازد سه صورت دارد :
الف - در صورتى كه طلبكار در فروش مال رهن از بدهكار وكالت داشته باشد ، مىتواند مال رهن را بفروشد و طلب خود را بردارد و بقيه را به بدهكار بدهد .
ب - اگر وكالت نداشته باشد ، بايد از بدهكار اجازه بگيرد و پس از فروش طلب خود را بردارد و بقيه را به بدهكار بدهد .
ج - چنانچه از بدهكار وكالت ندارد و او هم اجازه نمىدهد يا اصلا دسترسى به او ندارد ، بايد براى فروش از حاكم شرع جامع الشرايط اجازه بگيرد ، و اگر به حاكم شرع يا نماينده او دسترسى ندارد از عدول مؤمنين اجازه بگيرد .
" مسأله 2327 " اگر طلبكار يا شخص ديگرى در فروش مال رهن از طرف رهن دهنده وكيل شود و شرط كنند كه حق به هم زدن آن را نداشته باشد ، تا زنده است و طلبكار طلب خود را نگرفته وكالت او باقى است ، و در صورتى كه وكيل يا موكل بميرد وكالت به هم مىخورد .
" مسأله 2328 " اگر بدهكار ورشكسته شود و تمام اموالش تنها به اندازه بدهيهايش باشد ، شخص طلبكار نسبت به مال گرو بر ديگران مقدم است ، ولى اگر در اين صورت بدهكار بميرد مقدم بودن شخص طلبكار نسبت به مال گرو محل اشكال است .

414

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 414
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست