responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 382


اجرت متعارف كار را طلبكار مىباشد .
" مسأله 2149 " سود مضاربه بايد ميان دو طرف قرارداد تقسيم شود ، و چنانچه در مضاربه شرط شود كه شخص سومى بدون شركت در سرمايه و كار در سود شريك باشد مضاربه صحيح نيست ، ولى اگر شرط كنند دو طرف يا يكى از آنها از مال خود چيزى به او ببخشند مانعى ندارد .
" مسأله 2150 " اگر عامل كوتاهى نكند و زيانى پيش آيد متحمل زيان نمىشود و زيان بر عهده صاحب سرمايه است . و چنانچه در مضاربه شرط كنند كه زيان متوجه دو طرف يا فقط عامل گردد شرط باطل است ، ولى اگر ضمن عقد لازمى قرار بگذارند در صورت زيان ، عامل قسمتى از آن را از مال خود جبران نمايد صحت آن بعيد نيست .
" مسأله 2151 " اگر عامل با سرمايه گذار شرط كند تا پايان مدت ماهانه مبلغ معينى را به عنوان على الحساب به او بپردازد و در پايان مدت سود را تعيين نموده باقيمانده سود را تسويه كنند و يا با يكديگر مصالحه نمايند مضاربه صحيح است .
" مسأله 2152 " مبالغ معينى را كه شركتها يا بانكها به عنوان سود ثابت به سرمايه گذار مىپردازند و گاهى پيش از شروع عمل پرداخت مىكنند ، به عنوان مضاربه صحيح نيست ، ولى چنانچه به عنوان على الحساب بپردازند تا در آخر با هم مصالحه كنند مانعى ندارد .
" مسأله 2153 " قراردادى كه ميان صاحب سرمايه و صاحب صنعت و حرفه بسته مىشود تا عامل سرمايه را در صنايع به كار گيرد و سود آن را بين خود تقسيم كنند ، به عنوان مضاربه صحيح نيست ، ولى چنانچه حدود و مشخصات صنعت و سهم مشاع هر يك را كاملا معين كنند و به عنوان شركت در سرمايه و كار اقدام كنند ، صحت آن بعيد نيست .
همچنين است قرار دادى كه بين " صاحب ماشين و راننده " يا بين " صاحب ابزار كار و كارگر " در اين رابطه بسته مىشود ، هر چند خوب است در هر دو مورد به عنوان مصالحه اقدام نمايند .
" مسأله 2154 " عامل نمىتواند بدون اجازه سرمايه گذار سرمايه را به شهر ديگر منتقل نمايد ، و اگر بدون اجازه او منتقل كرد و از اين بابت زيانى به سرمايه وارد شد ضامن خسارت خواهد بود ، ولى اگر سرمايه گذار اجازه داده باشد و عامل نيز در حفظ سرمايه كوتاهى نكند ضامن نيست .
" مسأله 2155 " در مواردى كه عامل حق جابجا كردن سرمايه را به شهر ديگر دارد هزينه جابجايى و انبار دارى وامورى مانند دلالى و هزينه سفر خود را مىتواند به حساب

382

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست