responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 380


نباشد قرعه لازم نيست .
" مسأله 2134 " هيچ يك از شركا نمىتواند تقسيمى را كه در مال مشترك صورت گرفته به هم بزند ، ولى اگر ادعا كند كه در انجام تقسيم اشتباهى رخ داده و بتواند اشتباه را ثابت كند ، تقسيم به هم مىخورد و بايد دوباره صورت پذيرد .
" مسأله 2135 " در صورتى مىتوان مال مشترك را تقسيم كرد كه اجزاى آن از نظر عرف مردم كاملا شبيه هم باشد ، نظير يك دسته اسكناس ، حبوبات ، پارچه و زمين . و اگر اجزاى آن مثل هم نباشد - نظير حيوانات ، مغازه ، خانه و چيزهاى ساخته شده - عين آن قابل تقسيم نيست و هنگام تقسيم بايد قيمت آن را معين كنند و سپس سهم هر يك از شريكها به لحاظ قيمت آن تعيين شود ، ولى اگر همه شركا به گونه اى به تقسيم عين آن راضى باشند تقسيم آن اشكال ندارد .
" مسأله 2136 " اگر عين مال مشترك قابل تقسيم نباشد و بعضى از شركا خواهان تقسيم قيمت آن باشند و بعضى از قبول آن خود دارى كنند ، حاكم شرع مىتواند آنها را به فروش مال و تقسيم قيمت آن مجبور نمايد .
" مسأله 2137 " اگر عين مال مشترك قابل تقسيم باشد ولى يك قسمت آن گرانتر از قسمت ديگر باشد - مانند دو طبقه از يك منزل كه ميان دو نفر به شركت است - پس از تقسيم بايد شريكى كه قسمت گرانتر را برداشته نصف مقدار تفاوت را به شريك ديگر برگرداند .
" مسأله 2138 " اگر بعد از تقسيم مال مشترك معلوم شود قسمت مشخصى از آن متعلق به ديگرى بوده است ، چنانچه آن قسمت فقط در سهم بعضى از شركا باشد ، يا در سهم همه باشد ولى مقدار آن تفاوت دارد ، تقسيم انجام شده باطل است ، و اگر آن قسمت مشخص در سهم همه شركا باشد و مقدار آن تفاوت نكند ، تقسيم انجام شده صحيح است .
" مسأله 2139 " اگر وارثان پس از تقسيم مال ميت بفهمند ميت بدهكارى داشته است ، در صورتى كه خود آنها يا شخص ديگرى بدهى او را به عهده نگيرد تقسيم مال ميت باطل است ، و بايد ابتدا بدهى ميت را از مال او بپردازند و سپس اموال او را تقسيم نمايند .
" مسأله 2140 " اگر قسمتى از سرمايه شركت به صورت دين باشد و بخواهند شركت را منحل كنند تقسيم دين صحيح نيست ، و اگر فرضا تقسيم كردند ، آنچه از آنها نقد شود متعلق به همه شركا مىباشد و آنچه تلف شود از همه تلف شده است .
" مسأله 2141 " تقسيم طلبهاى ميت توسط وارثان قبل از دريافت آنها از بدهكاران صحيح نيست ، بلكه طلبهاى ميت قبل از دريافت همچنان بين ورثه به طور مشاع خواهد بود .

380

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 380
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست