responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 37


كنند ، گرچه احتياط مستحب آن است كه خاكمال شود . همچنين است بنابر احتياط واجب ظرفى كه خوك آن را ليسيده باشد .
" مسأله 125 " ظرفهايى كه به شراب نجس شده بايد با آب قليل سه مرتبه شست ، و بهتر است هفت مرتبه شسته شود . همچنين بنابر احتياط در كر و جارى همين حكم وجود دارد .
" مسأله 126 " ظرف نجس را با آب قليل به دو صورت مىتوان آب كشيد : يكى آن كه سه مرتبه پر كنند و خالى نمايند ، ديگر آن كه سه مرتبه قدرى آب در آن بريزند و در هر مرتبه آب را طورى در آن بگردانند كه به جاهاى نجس آن برسد و بيرون بريزند .
" مسأله 127 " اگر چيز نجس را پس از بر طرف كردن عين نجاست يك بار در آب كر يا جارى فرو برند كه آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاك مىشود ، و در فرش و لباس و مانند آن بنابر احتياط واجب طورى حركت يا فشار دهند كه عمده آب داخل آن بيرون رود .
" مسأله 128 " چيزى را كه به ادرار نجس شده اگر ظرف نباشد و بخواهند با آب قليل بشويند ، چنانچه فشار لازم نداشته باشد ، با دو بار ريختن آب روى آن پاك مىشود ، ولى اگر مانند فرش و لباس فشار لازم داشته باشد ، بايد پس از هر بار ريختن آب فشار دهند تا غساله آن خارج شود . و در صورتى كه فرضا ادرار غليظ و چسبنده باشد بايد اول عين آن را بر طرف نمايند .
" مسأله 129 " اگر بخواهند چيزى را كه به ادرار نجس شده با آب كر يا جارى بشويند يك مرتبه شستن كفايت مىكند ، ولى در فرش و لباس و مانند آن بنابر احتياط فشار يا در آب حركت دهند تا غساله آن بيرون آيد .
" مسأله 130 " اگر چيزى به ادرار پسر شيرخوارى كه غذا خور نشده نجس شود ، چنانچه يك مرتبه آب روى آن بريزند كه به تمام جاهاى نجس آن برسد و بنابر احتياط غساله آن جدا شود پاك مىشود ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه يك مرتبه ديگر هم آب روى آن بريزند ، و در لباس و فرش و مانند آن بنابر احتياط واجب فشار دهند . و در صورتى كه پسر شيرخوار غذا خور شده باشد اين حكم شامل او نمىشود و بايد مطابق مسأله " 128 " و " 12 9 " عمل شود ، همچنين است بنابر احتياط اگر از شير خوك يا شير زن غير مسلمان تغذيه كرده باشد .
" مسأله 131 " اگر چيزى به غير ادرار نجس شود ، چنانچه بعد از بر طرف كردن عين نجاست يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود پاك مىگردد ، و نيز اگر در دفعه

37

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست