responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 354


" مسأله 1998 " خريد و فروش چيزى كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است ، و نيز دارويى كه عين آن نجس نيست و نجس شده ودرمان منحصر به آن است اشكال ندارد ، ولى بنابر احتياط فروشنده بايد نجس بودن آن را به خريدار ياد آور شود .
" مسأله 1999 " بنابر احتياط واجب بايد دارويى را كه عين آن نجس است معامله نكنند ، مگر آن كه درمان منحصر به آن باشد .
" مسأله 2000 " اگر چيز پاكى مانند : روغن ، نفت و بنزين كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود ، چنانچه مثلا روغن نجس را براى خوردن بفروشند معامله باطل و عمل حرام است ، و اگر براى كارى بخواهند كه پاك بودن شرط آن نيست - مانند اين كه بنزين يا نفت را براى سوخت ماشين يا بخارى بخواهند - فروش آن اشكال ندارد ، ولى بنابر احتياط به خريدار اطلاع دهند .
" مسأله 2001 " خريد و فروش روغن و داروهاى روان و عطرهايى كه از كشورهاى غير اسلامى وارد مىشود اگر نجس بودن آن قطعى نباشد اشكال ندارد ، ولى چنانچه در كشورهاى غير اسلامى از دست كافر بگيرند و از اجزاى حيوانى باشد كه خون جهنده دارد نجس است ، و معامله آن باطل مىباشد ، بلكه اگر در كشور اسلامى هم از دست كافر بگيرند معامله آن باطل است ، مگر آن كه بدانند از مسلمان خريده است .
" مسأله 2002 " اگر روباه يا پلنگ را به غير دستورى كه در شرع معين شده كشته باشند يا خودش مرده باشد ، خريد و فروش پوست آن حرام و معامله آن باطل است .
" مسأله 2003 " خريد و فروش گوشت و پوست و پيه و چرمى كه از كشورهاى غير اسلامى مىآورند يا از دست كافر گرفته مىشود باطل است ، مگر اين كه انسان بداند از حيوانى است كه ذبح شرعى شده است .
" مسأله 2004 " خريد و فروش گوشت ، پوست ، پيه و چرمى كه در دست مسلمان است اشكال ندارد ، ولى اگر انسان بداند كه از كافر گرفته و تحقيق نكرده از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه ، خريدن آن حرام و معامله باطل است .
" مسأله 2005 " اگر گوشت يا پوست و يا ساير اجزاى مردار بجز استفاده در مواردى كه پاك بودن در آن شرط است منافع قابل توجه ديگرى داشته باشد - مانند اين كه براى خوراك دام و طيور و يا تبديل آنها به كود و مانند آن توسط دستگاههاى جديد مورد بهره بردارى قرار گيرد - ظاهرا خريد و فروش آنها به همين قصد اشكال ندارد .
" مسأله 2006 " خريد و فروش خون براى انتفاع حلال جايز است ، بنابراين خريد و فروش خون براى تزريق به بيمار اشكال ندارد ، مگر اين كه گرفتن خون براى خون دهنده

354

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 354
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست