responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 309


نيت زكات

شرايط واجب شدن زكات

بايد مقدارى را كه معين شده به يكى از مصرفهايى كه دستور داده اند برساند .
" مسأله 1748 " بنابر احتياط زكات " سلت " كه دانه اى است به نرمى گندم و خاصيت جو را دارد ، و " علس " كه شبيه گندم است و نيز زكات " برنج " ، " ذرت " و " ساير حبوبات مطابق شرايط و نصاب ( گندم و جو ) پرداخت شود .
نيت زكات :
" مسأله 1749 " در پرداخت زكات نيت لازم است ، و از آنجا كه يك واجب عبادى است زكات دهنده بايد با قصد قربت و انجام فرمان خداوند آن را پرداخت نمايد .
" مسأله 1750 " زكات دهنده بايد هنگام نيت نوع آن را كه " زكات مال " است يا " زكات فطره " معلوم كند ، ولى اگر مثلا زكات گندم و جو بر او واجب باشد لازم نيست معين كند كه زكات گندم را مىپردازد يا زكات جو را .
" مسأله 1751 " كسى كه وكيل در پرداخت زكات ديگرى شده ، همين كه به قصد نيابت از آن شخص زكات را پرداخت كند كافى است ، به شرط آن كه مالك نيز قلبا به نيت خود باقى باشد .
" مسأله 1752 " اگر مالك يا وكيل او بدون قصد قربت زكات را به فقير بدهد و پيش از آن كه آن مال از بين برود شخص مالك نيت زكات نمايد كفايت مىكند .
" مسأله 1753 " اگر مالك از پرداختن زكات امتناع نمايد و اجبار او نيز بر اداى آن ممكن نباشد ، حاكم شرع هنگام برداشتن زكات از مال او قصد زكات نمايد تا بر ذمه او چيزى باقى نماند .
شرايط واجب شدن زكات :
" مسأله 1754 " شرايط زكات دو نوع است :
الف - " شرايط عمومى " كه مربوط به تمام موارد زكات مىباشد و عبارت است از :
1 - " مالك بودن " نسبت به مورد زكات ، كه در مورد " غلات اربعه " بايد هنگام تعلق زكات مالك آنها باشد و در مورد " انعام ثلاثه " و نيز " نقدين " بايد يازده ماه مالك آنها باشد .
2 و 3 و 4 - صاحب مال " بالغ " ، " عاقل " و " آزاد " باشد ، پس كسى كه هنگام تعلق زكات يا - در مواردى كه سال معتبر است - در تمام سال بالغ يا عاقل و يا آزاد نباشد زكات بر او واجب نيست .
5 - قدرت تصرف در مال خود را داشته باشد ، پس كسى كه مالش را غصب كرده اند

309

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست