responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 265


هر چند از روى عمد نباشد - جنب بماند ، چنانچه وقت قضا وسعت دارد روزه او باطل است ، و اگر وقت وسعت ندارد بنابر احتياط آن روز را روزه بگيرد و پس از رمضان دوباره آن را قضا كند .
" مسأله 1511 " اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و از روى عمد غسل نكند و در تنگى وقت تيمم هم ننمايد ، روزه او در ماه رمضان باطل است ، همچنين است بنابر احتياط واجب در غير رمضان . ولى اگر وقت براى غسل نداشته باشد ، در روزه واجبى كه مثل رمضان وقت آن معين است بنابر احتياط واجب تيمم نمايد و تا اذان صبح بيدار بماند و روزه اش صحيح است ، بلكه اگر تيمم ممكن نباشد بدون تيمم هم روزه اش صحيح است . و چنانچه روزه واجب غير معين يا روزه مستحبى باشد روزه اش با تيمم صحيح نيست .
" مسأله 1512 " اگر زن نزديك اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد ، يا بعد از اذان بفهمد كه پيش از اذان پاك شده ، چنانچه روزه اى را كه مىگيرد مثل روزه رمضان واجب معين باشد صحيح است ، و اگر روزه مستحب يا روزه اى باشد كه مثل روزه كفاره وقت آن معين نيست صحت آن محل اشكال است .
" مسأله 1513 " اگر زن بعد از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود ، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند - اگر چه نزديك مغرب باشد - روزه او باطل است .
" مسأله 1514 " اگر حائض يا نفساء غسل خود را فراموش كرده و پس از يك يا چند روز يادش بيايد ، بنابر احتياط واجب روزه هايى را كه يقين دارد در آن حال گرفته قضا نمايد .
" مسأله 1515 " خواب دوم و سوم حائض يا نفساء در شب ماه رمضان پس از پاك شدن حكم خواب دوم و سوم جنب را ندارد ، بلكه اگر در بيدار شدن و غسل كردن كوتاهى نكرده باشد خواب سوم او هم اشكال ندارد ، و چنانچه تا اذان صبح بيدار نشود روزه اش صحيح است ، و در صورتى كه كوتاهى كرده باشد خواب اول او هم اشكال دارد ، و چنانچه تا اذان صبح بيدار نشود روزه اش باطل است .
" مسأله 1516 " زنى كه در حال استحاضه است اگر غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه گفته شد انجام دهد روزه هاى او صحيح است .
" مسأله 1517 " كسى كه مس ميت كرده مىتواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد ، و اگر در حال روزه هم ميت را لمس نمايد روزه او باطل نمىشود .

265

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست