responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 263


" مسأله 1498 " اگر جنب در روزه رمضان يا روزه واجبى كه مثل روزه رمضان وقت آن معين است تا اذان صبح از روى اشتباه و عذر غسل يا تيمم نكند - مثل آن كه نفهمد جنب شده - روزه اش صحيح است ، ولى بنابر احتياط واجب در روزه قضاى رمضان و نيز در روزه هاى واجب ديگر كه وقت آنها وسعت دارد روزه او صحيح نيست .
" مسأله 1499 " كسى كه جنب است و مىخواهد روزه واجبى بگيرد كه وقت آن معين است - مثل روزه رمضان - چنانچه از روى عمد غسل نكند تا وقت تنگ شود بنابر احتياط واجب تيمم كند و روزه را بگيرد و قضاى آن را هم بجا آورد و كفاره را نيز بپردازد .
" مسأله 1500 " اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و پس از يك يا چند روز ديگر متوجه شود ، بايد روزه هايى را كه يقين دارد در آن حال گرفته قضا نمايد همچنين بنابر احتياط واجب اگر يقين كند كه در اين حال روزه واجب ديگرى گرفته است بايد عوض آن را بگيرد .
" مسأله 1501 " اگر در عدد روزه هايى كه در حال جنابت گرفته شك كند مىتواند فقط آنچه را يقين دارد قضا نمايد ، ولى اگر عدد آنها را مىدانسته و در اثر كوتاهى در انجام قضاى روزه ها در عدد آنها شك كرده است ، احتياطا آنچه را شك دارد نيز قضا نمايد .
" مسأله 1502 " كسى كه در شب ماه رمضان براى هيچ يك از غسل و تيمم وقت ندارد نبايد خود را جنب نمايد ، و اگر جنب كند روزه اش باطل و قضا و كفاره بر او واجب مىشود . ولى اگر تنها براى تيمم وقت دارد ، چنانچه خود را جنب نمايد بنابر احتياط واجب تيمم كند و روزه آن روز را گرفته و قضاى آن را هم بجا آورد و كفاره نيز بدهد .
" مسأله 1503 " اگر مطمئن است كه به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب كند و بعد بفهمد وقت نداشته است ، تيمم نمايد و روزه اش صحيح است . ولى اگر گمان به وسعت وقت داشته ، چنانچه تحقيق كرده باشد روزه او صحيح است ، و اگر تحقيق نكرده باشد بايد تيمم نمايد و روزه را بگيرد و سپس بنابر احتياط واجب قضاى آن را هم بجا آورد .
" مسأله 1504 " كسى كه بايد براى روزه تيمم كند ، بنابر احتياط واجب پس از تيمم تا اذان صبح نخوابد و حدث ديگرى نيز از او سر نزند .
" مسأله 1505 " هر گاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود احتياط واجب آن است كه دوباره پيش از غسل نخوابد ، هر چند احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود .

263

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست