responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 26


5 - آب چاه

احكام آب ها

بيشترين آبى كه جذب آن شده با فشار و يا به هر وسيله ديگر خارج گردد . ولى اگر بر چيزى كه عين نجاست در آن است باران ببارد ، تا هنگامى كه عين نجاست بر طرف نشود پاك نمىشود .
" مسأله 41 " اگر باران به عين نجس ببارد و به جاى ديگر ترشح كند ، چنانچه عين نجاست همراه آن نباشد و بو يا رنگ و يا مزه نجاست نگرفته باشد پاك است . همچنين اگر بر روى پشت بام عين نجاست باشد ، تا وقتى باران به بام مىبارد آبى كه به چيز نجس رسيده و از سقف يا ناودان مىريزد پاك است ، ولى اگر بعد از قطع باران معلوم باشد آبى كه مىريزد به چيز نجس رسيده است نجس مىباشد .
" مسأله 42 " چنانچه بر زمين نجسى باران ببارد پاك مىشود ، و اگر باران هنگامى كه مىبارد جارى شود و به جاى نجسى كه باران نباريده برسد ، آنجا را نيز پاك مىكند .
همچنين اگر باران بر خاك نجس ببارد و يقين كنيم در حال باريدن آب مطلق به همه اجزاى خاك رسيده پاك مىشود ، ولى اگر خاك از رطوبت و يا رسيدن آب مضاف گل شود پاك نمىشود .
5 - آب چاه :
" مسأله 43 " آب چاهى كه از زمين مىجوشد - گرچه كمتر از كر باشد - چنانچه نجاست به آن برسد ، تا وقتى كه بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير نداده پاك است ، ولى مستحب است پس از رسيدن بعضى از نجاستها مقدارى كه در كتابهاى مربوطه گفته شده از آب آن بكشند .
" مسأله 44 " اگر نجاستى در چاه بريزد و بو يا رنگ و يا مزه آب آن را تغيير دهد ، چنانچه تغيير آب چاه از بين برود ، موقعى پاك مىشود كه با آب تازه اى كه از چاه مىجوشد مخلوط گردد و آب پاك بر آن غلبه كند .
احكام آبها :
" مسأله 45 " آب مضاف - مانند آب ميوه ها ، گلاب و آب گل آلودى كه ديگر به آن آب نگويند - چيز نجس را پاك نمىكند و وضو و غسل نيز با آن باطل است .
" مسأله 46 " آب مضاف هر چند به اندازه كر هم باشد ، چنانچه ذره اى نجاست به آن برسد نجس مىشود ، ولى اگر از بالا روى چيز نجس بريزد - مثلا گلاب از گلابدان روى دست نجس بريزد - مقدارى كه به چيز نجس رسيده نجس ، و مقدارى كه بالاتر از آن است پاك مىباشد ، و نيز اگر مثل فواره با فشار از پايين به بالا برود ، چنانچه نجاست به بالا برسد

26

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 26
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست