responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 259


4 - استمناء

5 - دروغ بستن به خدا يا پيامبر و يا امامان ( ع )

4 - استمناء :
" مسأله 1465 " " استمناء " آن است كه انسان كارى كند كه منى از او بيرون آيد و اين كار حرام بوده و روزه را باطل مىكند ، ولى اگر بدون آن كه كارى انجام دهد يا فكرى كند بى اختيار منى از او خارج شود روزه اش باطل نمىشود .
" مسأله 1466 " اگر به قصد بيرون آمدن منى كارى انجام دهد - اگر چه منى از او بيرون نيايد - صحت روزه او محل اشكال است ، پس آن روزه را تمام كند و قضاى آن را نيز بجا آورد .
" مسأله 1467 " اگر كارى كند كه بى اختيار منى از او بيرون آيد مسأله چند صورت پيدا مىكند ، زيرا يا قصد بيرون آمدن منى دارد يا عادت به خروج منى دارد ، يا هم عادت و هم قصد دارد و يا نه عادت و نه قصد دارد ، و در صورت اخير يا اطمينان دارد كه منى خارج نمىشود يا اطمينان ندارد ، و در هر صورت كار او يا از قبيل نگاه و صحبت كردن است يا از قبيل بوسه و لمس مىباشد . و بنابر احتياط واجب در همه اقسام روزه اش باطل مىشود ، هر چند در بعضى از صورتها باطل نشدن خالى از وجه نيست .
" مسأله 1468 " هر گاه روزه دار بداند كه اگر در روز بخوابد محتلم مىشود بنابر احتياط واجب نخوابد ، مگر اين كه به زحمت و مشقت بيفتد كه در اين صورت مىتواند در روز بخوابد ، ولى بايد آن روزه را تمام كند و بنابر احتياط قضاى آن را هم بجا آورد .
و چنانچه نداند در صورت خوابيدن محتلم مىشود يا نه ، مىتواند بخوابد ، و اگر محتلم شد روزه او صحيح است .
" مسأله 1469 " اگر روزه دار در حال بيرون آمدن منى از خواب بيدار شود ، واجب نيست از بيرون آمدن آن جلوگيرى كند .
" مسأله 1470 " روزه دارى كه محتلم شده مىتواند ادرار و استبراء نمايد ، و اگر بداند يا احتمال دهد منى در مجرا مانده و در صورتى كه پيش از غسل ادرار و استبراء نكند بعد از غسل منى از او بيرون مىآيد و دوباره جنب مىشود ، بنابر احتياط واجب بايد پيش از غسل ادرار و استبراء كند ، ولى اگر غسل كرده باشد و بداند به واسطه ادرار و استبراء باقيمانده منى بيرون مىآيد و دوباره جنب مىشود نمىتواند استبراء كند .
5 - دروغ بستن به خدا يا پيامبر و يا امامان ( ع ) :
" مسأله 1471 " اگر روزه دار با گفتن ، نوشتن ، اشاره و مانند آن به خدا يا پيامبر ( ص )


( 1 ) بيرون آمدن منى در خواب را ( محتلم شدن ) منى نامند .

259

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست