responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 201


دستور سجده سهو

قضاى سجده و تشهد فراموش شده

" مسأله 1083 " اگر بداند در دو سجده سهو از روى اشتباه سجده اى كم يا زياد شده است بنابر احتياط دوباره دو سجده سهو بجا آورد .
دستور سجده سهو :
" مسأله 1084 " دستور سجده سهو آن است كه نمازگزار پس از سلام نماز بلا فاصله نيت دو سجده سهو كند و بنابر احتياط واجب پيشانى را روى چيزى كه سجده بر آن صحيح است گذاشته و بگويد : " بسم الله و بالله و صلى الله على محمد وآله " يا " بسم الله و بالله اللهم صل على محمد وآل محمد " ، ولى بهتر بلكه احوط آن است كه بگويد : " بسم الله و بالله السلام عليك ايها النبى ورحمة الله وبركاته " . آنگاه سر از سجده برداشته ، بار ديگر به سجده رود و همين ذكر را بگويد و پس از آن تشهد بخواند و سلام آخر را بگويد .
" مسأله 1085 " بنابر احتياط واجب آنچه در سجده نماز معتبر است - مانند :
وضو داشتن ، پاك بودن بدن و لباس ، پوشش بدن ، رو به قبله بودن ، گذاشتن هفت موضع بر زمين ، نهادن پيشانى بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است و نشستن ميان دو سجده - در سجده سهو نيز رعايت شود .
" مسأله 1086 " هنگامى كه پس از سلام نماز قصد سجده سهو مىكند نيت سجده سهو را به زبان جارى نكند ، بلكه بايد تنها توجه به انجام آن داشته باشد .
قضاى سجده و تشهد فراموش شده " مسأله 1087 " اگر نمازگزار سجده يا تشهدى را فراموش كند و پيش از ركوع ركعت بعد يادش بيايد ، بايد بنشيند و آن را انجام دهد و پس از اتمام نماز بنابر احتياط براى هر يك از قيام و ذكر بى جا دو سجده سهو انجام دهد ، ولى اگر پس از رسيدن به ركوع يا بعد از آن متوجه شود ، بايد پس از سلام با رعايت تمام شرايط نماز ، قضاى آن را بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو نيز انجام دهد .
" مسأله 1088 " سجده يا تشهد فراموش شده يكى از دو صورت را دارد :
الف - آن كه سجده يا تشهد فراموش شده از ركعت آخر نماز باشد و پس از سلام نماز يادش بيايد ، كه در اين صورت چنانچه كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند - مثل رو گرداندن از قبله - انجام نداده باشد ، بنابر احتياط واجب بدون قصد ادا و قضا سجده يا تشهد فراموش شده را انجام دهد و پس از آن نماز را در صورت قضاى سجده با تشهد و سلام و در صورت قضاى تشهد با سلام تمام كند ، و علاوه بر دو سجده سهوى كه براى

201

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست