responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 179


11 - موالات

قنوت

بنابر احتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد .
" مسأله 981 " اگر سجده اول را به خيال اين كه سجده دوم است يا سجده دوم را به خيال اين كه سجده اول است بجا آورد نماز صحيح است ، و سجده اول او سجده اول ، و سجده دوم او سجده دوم حساب مىشود .
11 - موالات :
" مسأله 982 " " موالات " يعنى آن كه نمازگزار كارهاى نماز - مانند : ركوع ، سجود و تشهد - را پشت سر هم و بدون فاصله عرفى بجا آورد و چيزهايى را كه در نماز مىخواند به طورى كه معمول است پشت سر هم بخواند ، پس اگر موالات نماز را به هم بزند و ذكرها و قرائت و كارهاى نماز را پشت سر هم انجام ندهد به طورى كه از صورت نمازگزار بيرون رود ، نمازش باطل است .
" مسأله 983 " اگر در نماز از روى اشتباه ميان حرفها يا كلمات فاصله بيندازد و فاصله به قدرى نباشد كه صورت نماز به هم بخورد ولى صورت كلمه يا قرائت يا ذكر از بين برود ، چنانچه مشغول ركن بعد نشده بايد آن كلمات را دوباره به طور معمول بخواند ، ولى اگر مشغول ركن بعد شده باشد نمازش صحيح است ، مگر در تكبيرة الاحرام .
" مسأله 984 " طول دادن ركوع و سجود و خواندن سوره هاى بزرگ موالات را به هم نمىزند .
قنوت :
" مسأله 985 " در تمام نمازهاى واجب و مستحب پيش از ركوع ركعت دوم مستحب است " قنوت " خوانده شود ، مگر در " نماز جمعه " كه در ركعت اول پيش از ركوع ، و در ركعت دوم پس از ركوع خوانده مىشود ، و در " نماز وتر " كه يك ركعت است و قنوت در همان ركعت خوانده مىشود . و قنوت را در " نماز شفع " به اميد ثواب بخواند . و در " نماز آيات " پنج قنوت مستحب است ، و در " نماز عيد فطر و قربان " بنابر احتياط واجب نه قنوت به ترتيبى كه در جاى خود گفته خواهد شد خوانده مىشود .
" مسأله 986 " نمازگزار بايد در حال قنوت دستها را بلند كند و خوب است به اميد ثواب كف دو دست را برابر صورت بلند كند و در كنار هم به سوى آسمان نگه دارد و بجز شست بقيه انگشتها را به هم بچسباند و به كف دستها نگاه كند .
" مسأله 987 " در قنوت هر ذكرى گفته شود - گرچه يك " سبحان الله " باشد - كافى

179

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 179
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست