responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 127


پس بگويد : " افهمت يا فلان ! " و به جاى " فلان " اسم ميت را بگويد ، پس از آن بگويد :
" ثبتك الله بالقول الثابت وهداك الله الى صراط مستقيم عرف الله بينك و بين اوليائك في مستقر من رحمته " .
پس بگويد : " اللهم جاف الا رض عن جنبيه واصعد بروحه اليك ولقه منك برهانا ، اللهم عفوك عفوك " .
و كسى كه تلقين را به ميت مىخواند بايد توجه داشته باشد كه اگر ميت زن است ضميرهاى مذكر در اين دعاها را به صورت ضمير مؤنث بگويد .
" مسأله 669 " مستحب است پس از دفن صاحبان عزا را سر سلامتى دهند ، ولى اگر مدتى گذشته است و به اين واسطه مصيبت يادشان مىآيد ترك آن بهتر است .
" مسأله 670 " مستحب است تا سه روز براى اهل خانه ميت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مكروه است .
نماز وحشت :
" مسأله 671 " مستحب است در شب اول قبر دو ركعت نماز به نيت " نماز وحشت " براى ميت بخوانند ، به اين ترتيب كه در ركعت اول بعد از " حمد " يك مرتبه " آيه الكرسي


حجت قائم ( ع ) " - كه درود و رحمت خدا بر آنان باد - همگى امامان مردم مؤمن و حجتهاى خداوند بر تمام مردم و نيز امامان تو مىباشند ، امامانى كه همگى هدايت كننده وافرادى نيك وصالح مىباشند . اى فلانى فرزند فلانى ! هر گاه دو ملك مقرب كه فرستاده پروردگارت هستند براى سوال نزد تو آمدند و از خداى تو وپيامبر تو ودين تو و كتاب تو و قبله تو و امامان تو سؤال نمودند ، نترس و محزون مشو و در جواب آنان بگو : " خداوند " پروردگار من است و " محمد ( ص ) " پيامبر من است و " اسلام " دين من است و " قرآن " كتاب من است و " كعبه " قبله من است و " امير المؤمنين على بن ابي طالب ( ع ) " و " حسن بن على ( ص ) " و " حسين بن على شهيد كربلا ( ص ) " و " على زين العابدين ( ع ) " و " محمد باقر ( ع ) " و " جعفر صادق ( ع ) " و " موسى كاظم ( ع " ) و " على الرضا ( ع ) " و " محمد جواد ( ع ) " و " على هادى ( ع ) " و " حسن عسكرى ( ع ) " و " حجت منتظر ( ع ) " - كه درود و رحمت خدا بر آنان باد - همگى امامان من و سروران من و شفيعان من هستند ، همانا رشته ولايت و محبت را با آنان پيوند زده ام و از دشمنانشان در دنيا و آخرت بيزارم . آنگاه بدان اى فلانى فرزند فلانى ! خداوند تبارك و تعالى خوب پروردگارى است و حضرت محمد ( ص ) خوب پيامبرى است و حضرت على بن ابي طالب ( ع ) و اولاد معصوم آن حضرت ، يعنى دوازده امام ، خوب امامانى مىباشند ، و بدان كه آنچه را پيامبر اسلام حضرت محمد ( ص ) با خود آورده حق است و مرگ حق است و سؤال منكر و نكير در قبر حق است و رستاخيز و زنده شدن مردگان حق است و صراط حق است و ميزان حق است وپخش شدن نامه هاى اعمال هر فرد و رسيدن به دست او حق است و بهشت حق است و جهنم حق است ، و به طور قطع روز قيامت خواهد آمد و در آن روز خداوند همه مردگان را زنده خواهد كرد " . يعنى : " آيا آنچه را گفته شد فهميدى اى فلانى ؟ خداوند تو را بر گفتار حق ثابت قدم گرداند و به سوى راه مستقيم هدايت نمايد و تو را در بهشت در جوار رحمت خود با سروران و اوليائت آشنا سازد " . يعنى : " خداوندا زمين را از دو پهلوى او فراخ نما و روح او را به سوى خودت بالا بر و به او قدرت استدلال عطا بفرما ، خدايا عفوت را عفوت را [ از او دريغ مدار ] " .

127

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست