responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 119


" مسأله 637 " شرايطى مانند : وضو يا تيمم داشتن ، جنب نبودن ، پاكى بدن و لباس و غصبى نبودن آن كه در نمازهاى يوميه معتبر مىباشد در نماز ميت شرط نيست ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه تمام چيزهايى را كه در نمازهاى ديگر لازم است رعايت كند ، و بنابر احتياط واجب مبطلات نمازهاى ديگر را در وسط نماز ميت ترك نمايد و عورت خود را هم بپوشاند .
" مسأله 638 " كسى كه قصد خواندن نماز ميت را دارد بايد رو به قبله بايستد ، و ميت را به پشت در برابر او به گونه اى بخوابانند كه سر ميت به سمت راست و پاهاى او به سمت چپ نمازگزار قرار گيرد .
" مسأله 639 " بنابر احتياط واجب مكان نمازگزار در نماز ميت نبايد غصبى و يا از جاى ميت پست تر يا بلند تر باشد ، ولى پستى و بلندى مختصر اشكال ندارد . و نيز نبايد ميان نمازگزار و ميت چيزى مانند : پرده و ديوار فاصله شود ، ولى اگر ميت در تابوت و مانند آن باشد اشكال ندارد .
" مسأله 640 " نمازگزار بايد از ميت دور نباشد ، ولى اگر كسى كه نماز ميت را به جماعت مىخواند از ميت دور باشد ، چنانچه صفها به يكديگر متصل باشد اشكال ندارد .
" مسأله 641 " نمازگزار بايد مقابل ميت بايستد ، ولى اگر نماز به جماعت خوانده شود وصف جماعت از دو طرف ميت بگذرد ، نماز كسانى كه مقابل ميت نيستند اشكال ندارد .
" مسأله 642 " در وقت خواندن نماز بايد عورت ميت پوشيده باشد ، و اگر كفن كردن او ممكن نيست بايد به هر وسيله ديگر كه ممكن است عورت او را بپوشانند .
" مسأله 643 " كسى كه مىخواهد بر ميت نماز بخواند بايد ايستاده و با قصد قربت نماز را بخواند و هنگام نيت ميت را معين كند ، و چنانچه كسى نباشد كه بتواند ايستاده بخواند مىتوان نشسته بجا آورد .
" مسأله 644 " اگر ميت وصيت كرده باشد كه شخص معينى بر او نماز بخواند احتياط واجب آن است كه آن شخص از ولى ميت اجازه بگيرد ، و بر ولى هم واجب است اجازه دهد .
" مسأله 645 " جايز است بر ميت چند مرتبه نماز بخوانند ، مخصوصا اگر ميت اهل علم و تقوى باشد .
" مسأله 646 " اگر از روى عمد و يا فراموشى و يا به جهت عذرى ميت را بدون نماز

119

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست