responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 10


تقليدى نبودن أصول دين

شناخت خدا وتوحيد

، و در نهايت كرامت و عزت را براى انسان به ارمغان مىآورد ، چون انسان ديندار خود را متصل به قدرت نامحدود آفريدگار هستى مىداند و در كليه حالات به ياد او و با ايمان به او قلبش آرام مىگردد كه : " الا بذكر الله تطمئن القلوب " . [1] تقليدى نبودن اصول دين :
ايمان و اعتقاد به حقايق عالم هستى و پايبندى به مسائل اعتقادى و اصول دين بايد با دليل و برهان و كسب علم و يقين باشد ، هر كس موظف است در پديده هاى هستى تفكر و تأمل نمايد و با رجوع به عقل وفطرت خود ، مقدمات ايمان و اعتقاد صحيح را فراهم نمايد ، و هر گاه با دليل و برهان به وجود پديد آورنده جهان و سرانجام جهان پى برد به آن اعتقاد پيدا كند و آن را زير بناى اعمال خود قرار دهد .
شناخت خدا و توحيد :
با اندك توجه به خود و پيرامون خود ، به جانداران گوناگون ، به كوه و صحرا ، جنگل و دريا ، زمين و آسمان ، خورشيد و ستارگان ، شب و روز و فصل هاى سال و . . .
در مىيابيم كه جهان هستى با نظام هماهنگ و شگفت انگيزش بدون علت و به شكل تصادف و اتفاق به وجود نيامده است ، بايد آفريننده اى دانا و توانا و ناظمى حكيم باشد تا با علم و قدرت و حكمت خود اين جهان با عظمت را پديد آورده ، با قوانين ثابت و تغيير ناپذير و هماهنگ انتظام بخشيده باشد .
نظام هستى در برابر خداوند خلاق متعال همچون ادراكات و صورتهاى ذهنى ماست در برابر ذهن خلاق ما كه تار و پودشان به توجه ذهن ما وابسته است ، با توجه ذهن ما موجود ، و با سلب توجه نابود مىشوند . اين خلاقيت از بركات ذهن مجرد ماست ، زيرا از اعضاى مادى جز جا بجا كردن موجودات و قطع و وصل آنها كارى ساخته نيست .
از طرفى پديده هاى عالم هستى اگر چه در شكلهاى متفاوت و ماهيتهاى مختلف وجود دارند ، اما همه آنها تابع يك نظم هستند ، هر پديده اى زاده علت خاص خود مىباشد ، و فصلهاى سال و شب و روز و حوادث طبيعى و اجتماعى هر كدام در پى يكديگر و بر اساس حساب و نظم واحد و معينى رخ مىدهند ، و اين خود دليلى است بر توحيد و اين كه خالق و نظم دهنده جهان هستى يكى است . " لو كان فيهما آلهة إلا الله لفسدتا " :



[1] رعد ( 13 ) : 28 . ( 2 ) انبياء ( 21 ) : 22 .

10

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست