responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 90


براى عبادتهاى خود غسل كند ، اگر چه گمان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مىبيند ، ولى اگر يقين يا اطمينان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مىبيند ، نبايد غسل كند و نمى تواند نماز بخواند و بايد به احكام حائض عمل نمايد .
" مسأله 450 " اگر زن پيش از ده روز پاك شود و احتمال دهد كه در باطن خون هست ، بايد با مقدارى پنبه خود را امتحان كند ، پس اگر پاك بود غسل كرده و عبادتهاى خود را بجا آورد ، و اگر پاك نبوده و خون به صفات حيض باشد به ترتيب زير عمل نمايد :
الف - اگر در عدد حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است ، بايد صبر كند تا اگر پيش از ده روز يا سر ده روز پاك شد غسل كند ، و اگر از ده روز گذشت سر ده روز غسل نمايد .
ب - اگر در حيض عادت ندارد ، مقدار حيض او بر طبق دستوراتى كه براى " مبتدئه " و " مضطربه " و " ناسيه " گفته شد معين مىشود .
ج - اگر عادت دارد و عادت او كمتر از ده روز است ، چنانچه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مىشود نبايد غسل كند ، و اگر احتمال مىدهد خون او از ده روز مىگذرد احتياط واجب آن است كه تا دو روز عبادت را ترك كند و بعد از دو روز تا روز دهم كارهاى استحاضه را بجا آورد و كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايد ، پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد تمامش حيض است ، و اگر از ده روز گذشت بايد عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ، و عبادتهايى را كه بعد از روزهاى عادت بجا نياورده قضا نمايد .
" مسأله 451 " اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نكند و بعد بفهمد حيض نبوده است ، بايد نماز و روزه اى را كه در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد ، و اگر چند روز را به گمان اين كه حيض نيست عبادت كند و بعد بفهمد حيض بوده ، چنانچه آن روزها را روزه گرفته بايد قضا نمايد .
3 - غسل استحاضه يكى از خونهايى كه از زن خارج مىشود " خون استحاضه " است و زن را در موقع ديدن اين خون " مستحاضه " مىگويند . خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مىآيد و غليظ نيست ، ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد .
" مسأله 452 " خون استحاضه بر سه قسم است :

90

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست