responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 545


بچه هاى خود معين كند و بعد سرپرست ديگرى را به جاى او تعيين نمايد - وصيت اولش باطل مىشود و بايد به وصيت دوم او عمل نمايند .
" مسأله 3006 " اگر وصيت كند كه يك سوم دارايى او را به مصرف خاصى برسانند بايد مطابق آن عمل نمايند ، همچنين اگر وصيت كند كه يك سوم دارايى او را نفروشند بلكه سود آن را به مصرف خاصى برسانند ، بايد مطابق گفته او عمل كنند .
" مسأله 3007 " اگر در مرضى كه به آن مىميرد مقدارى از مالش را به كسى ببخشد و تحويل او يا ولى او بدهد و وصيت كند كه بعد از مرگ او هم مقدارى به فرد ديگر بدهند ، آنچه را كه در حال زندگى بخشيده از اصل مال است و احتياج به اذن ورثه ندارد ، و چيزى را كه وصيت كرده اگر زياد تر از ثلث باشد ، زيادى آن محتاج به اذن ورثه است .
" مسأله 3008 " اگر كسى در مرضى كه به آن مىميرد بگويد : " فلان مبلغ را به فلان شخص بدهكارم " چنانچه متهم باشد كه براى زيان رساندن به وارث چنين سخنى گفته ، بايد آن مبلغ را از يك سوم دارايى او پرداخت كنند ، و اگر متهم نباشد و كسى هم منكر گفته او نشود ، بايد آن بدهى از اصل مال پرداخت شود .
شرايط وصى :
" مسأله 3009 " " وصى " بايد عاقل و مورد اطمينان باشد . و اگر وصيت كننده مسلمان است و عمل به وصيت موجب استيلاى بر ورثه مىشود وصى نيز بايد مسلمان باشد ، بلكه اگر موجب استيلاء هم نشود بنابر احتياط واجب بايد مسلمان باشد ، ولى اگر وصيت كننده كافر است وصى لازم نيست مسلمان باشد . همچنين بنابر احتياط واجب وصى بايد بالغ باشد ، ولى جايز است وصيت كننده شخص بالغ و غير بالغ را با هم وصى خود قرار دهد ، كه در اين صورت بالغ عمل به وصيت مىكند و پس از بلوغ صغير با هم به وصيت عمل مىكنند .
" مسأله 3010 " اگر كسى چند وصى براى خود معين كند ، چنانچه اجازه داده باشد كه هر كدام به تنهايى به وصيت عمل كنند لازم نيست در انجام وصيت از يكديگر اجازه بگيرند . و اگر اجازه نداده باشد - چه گفته باشد همه با هم به وصيت عمل كنند يا نگفته باشد - بايد با نظر يكديگر به وصيت عمل نمايند ، و اگر حاضر نشوند كه با يكديگر به وصيت عمل نمايند و در تشخيص مصلحت اختلاف داشته باشند ، در صورتى كه تأخير و مهلت دادن موجب مىشود كه عمل به وصيت معطل بماند حاكم شرع آنان را مجبور مىكند كه تسليم نظر كسى شوند كه صلاح را تشخيص دهد ، و اگر اطاعت نكنند به جاى آنان افراد

545

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 545
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست