responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 533


آن كه سگ به شكار برسد نام خدا را بگويد ، بنابر احتياط از آن شكار اجتناب نمايد .
5 - شكار به واسطه زخمى كه از دندان سگ پيدا شده بميرد ، پس اگر سگ شكار را خفه كند ، يا شكار بر اثر دويدن زياد يا ترس بميرد نجس و حرام است .
6 - شكارچى با سرعت يا به طور متعارف خود را به شكار برساند .
7 - هنگامى كه شكارچى به شكار مىرسد حيوان مرده باشد يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد ، پس اگر هنگامى كه شكارچى مىرسد حيوان زنده است و به اندازه سر بريدن يا بيشتر وقت باشد - مثلا حيوان چشم يا دم خود را حركت مىدهد يا پاى خود را به زمين مىزند - چنانچه سر حيوان را نبرد تا بميرد گوشت آن نجس و حرام است .
" مسأله 2952 " كسى كه سگ را فرستاده اگر وقتى برسد كه بتواند سر حيوان را ببرد ، چنانچه به طور معمول و با شتاب كارد را بيرون آورد ولى وقت سر بريدن بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است ، ولى اگر با وجود وسيله ذبح در اثر آماده نكردن آن وقت بگذرد بنابر احتياط واجب حلال نمىشود ، و اگر چيزى همراه او نباشد كه با آن سر حيوان را ببرد و صبر كند تا سگ حيوان را بكشد پاك و حلال مىباشد .
" مسأله 2953 " اگر چند سگ را براى شكار رها كنند ، چنانچه همه آنها داراى شرايط شكار باشند شكار حلال است ، ولى اگر يكى از آنها داراى شرايط نباشد شكار نجس و حرام مىشود . و نيز اگر چند نفر با هم سگ را بفرستند و يكى از آنها كافر باشد يا عمدا نام خدا را نگويد آن شكار حرام است .
" مسأله 2954 " اگر سگ شكارى را براى شكار حيوان مخصوصى رها كنند و سگ حيوان ديگرى را شكار كند اشكال ندارد ، و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگر شكار كند هر دوى آنها حلال و پاك مىباشند .
" مسأله 2955 " اگر باز شكارى يا حيوان ديگرى غير از سگ شكارى حيوانى را شكار كند آن شكار حلال نيست ، مگر اين كه شكارچى هنگامى برسد كه شكار زنده باشد و به دستورى كه در شرع معين شده سر آن را ببرد .
صيد ماهى و ملخ :
" مسأله 2956 " اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد پاك و خوردن آن حلال است ، و چنانچه در آب بميرد پاك ولى خوردن آن حرام مىباشد ، و اگر تور ماهيگيرى را در آب بيندازند و بعضى از ماهيها پس از افتادن به تور در تور يا هنگام خارج كردن آنها از تور بميرند بنابر اقوى پاك و حلال است . و ماهى بدون فلس اگر چه

533

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 533
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست