responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 52


شده ابتدا آن را تطهير كند ، بعد سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج مدفوع تا بيخ آلت بكشد و بيخ آن را فشار دهد و بعد شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زير آن بگذارد و سه مرتبه تا سر آن بكشد و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهد .
" مسأله 235 " گاهى پس از ادرار آبى از انسان خارج مىشود كه به آن " ودى " مىگويند ، و گاهى پس از ملاعبه و بازى آب چسبنده اى خارج مىشود كه به آن " مذى گفته مىشود ، و گاهى هم پس از منى آبى از انسان خارج مىشود كه به آن " وذى " مىگويند ، و هر يك از اين سه آب چنانچه ادرار يا منى به آن نرسيده باشد پاك است . حال اگر كسى پس از ادرار استبراء كرده و آبى از او بيرون آيد و شك كند كه آيا ادرار است يا يكى از اين سه آب پاك مىباشد ، و اگر وضو يا غسل داشته است باطل نمىشود .
" مسأله 236 " اگر انسان شك كند استبراء كرده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نه ، بايد بنا بگذارد كه استبراء نكرده و خود را تطهير نمايد ، و اگر وضو داشته وضويش هم باطل مىشود . ولى اگر شك كند استبرائى كه كرده درست بوده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نجس ، پاك مىباشد و وضو را هم باطل نمىكند .
" مسأله 237 " كسى كه استبراء نكرده اگر به واسطه آن كه مدتى از ادرار كردن او گذشته يقين يا اطمينان پيدا كند كه ادرار در مجرا نمانده است و رطوبتى ببيند و شك كند پاك است يا نه ، آن رطوبت پاك مىباشد و وضو را هم باطل نمىكند .
" مسأله 238 " اگر انسان پس از ادرار استبراء كند و وضو بگيرد ، چنانچه بعد از وضو رطوبتى ببيند و بداند يا ادرار است يا منى ، واجب است احتياطا غسل كند و وضو هم بگيرد ، ولى اگر در همين فرض وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو كافى است .
" مسأله 239 " براى زن استبراى از ادرار نيست ، و اگر رطوبتى در خود بيابد و شك كند پاك است يا نجس ، پاك مىباشد و وضو و غسل را هم باطل نمىكند .
" مسأله 240 " بجز استبراى از ادرار استبراى از منى نيز وجود دارد و آن ادرار كردن پس از خارج شدن منى است ، اين عمل موجب پاكسازى مجراى ادرار از منى مىشود ، و اگر كسى پيش از اين عمل غسل كند و پس از غسل رطوبتى مشكوك در خود بيابد ، بايد دوباره غسل نمايد .
مستحبات و مكروهات تخلى :
" مسأله 241 " مستحب است هنگام تخلى جايى بنشيند كه كسى اصلا او را نبيند ،

52

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست