responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 51


بر طرف شدن ادرار يك مرتبه بشويد كافى است . ولى با آب قليل بايد دو مرتبه شسته شود ، و بهتر است سه مرتبه آن را بشويد .
" مسأله 228 " در سه مورد مخرج مدفوع فقط با آب پاك مىشود :
الف - هر گاه نجاست ديگرى - مانند خون - همراه مدفوع بيرون آيد .
ب - هر گاه نجاستى از بيرون به مخرج مدفوع رسيده باشد .
ج - اگر اطراف مخرج مدفوع بيش از اندازه معمول آلوده شده باشد .
و در غير اين سه مورد مىتوان مخرج مدفوع را با دستمال پارچه اى يا كاغذى و يا با سنگ و كلوخ و مانند اينها پاك نمود ، و بنابر احتياط واجب از سه مرتبه كمتر نباشد ، گرچه با يك مرتبه يا دو مرتبه هم پاكيزه شود ، ولى اگر با سه مرتبه نجاست بر طرف نشود ، بايد به اندازه اى تكرار شود تا محل به طور كامل از نجاست پاك شود .
" مسأله 229 " سنگ و كلوخ و مانند آن در صورتى مخرج مدفوع را پاك مىكند كه پاك و خشك باشد ، ولى اگر رطوبت كمى داشته باشد كه به مخرج نرسد اشكال ندارد .
" مسأله 230 " لازم نيست مخرج مدفوع را با سه پارچه يا سه سنگ پاك نمايد ، بلكه با سه گوشه يك پارچه يا يك سنگ هم كافى است .
" مسأله 231 " بهتر است مخرج مدفوع را با آب بشويد ، و در اين صورت بايد به اندازه اى شستشو دهد كه يقين كند چيزى از ذرات مدفوع در آن نمانده است ، ولى باقى ماندن رنگ يا بوى آن اشكال ندارد . و اگر در مرتبه اول طورى شسته شود كه ذره اى از مدفوع در آن نماند ، دوباره شستن لازم نيست .
" مسأله 232 " اگر شك كند كه مخرج ادرار يا مدفوع را تطهير كرده يا نه ، بايد آن را تطهير كند ، ولى اگر پس از نماز چنين شكى براى او پيش آيد ، با احتمال توجه به آن نمازى را كه خوانده صحيح است ، ولى بايد براى نمازهاى بعد تطهير نمايد .
استبراء :
" مسأله 233 " " استبراء " عمل مستحبى است كه مردها پس از بيرون آمدن ادرار انجام مىدهند ، و اگر پس از استبراء و تطهير مخرج ادرار ، رطوبت مشكوكى از انسان بيرون آيد نجس نمىباشد و وضو يا غسل هم باطل نمىگردد ، ولى اگر استبراء نكرده باشد ، بايد محل را بشويد و وضو يا غسل را دوباره انجام دهد .
" مسأله 234 " استبراء شيوه هاى مختلفى دارد و هدف از آن پاكسازى مجراى ادرار است ، بهترين شيوه استبراء اين است كه بعد از قطع شدن ادرار اگر مخرج مدفوع نجس

51

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 51
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست