responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 500


و بنابر احتياط از ازدواج با كسانى كه زنا را حرفه خود قرار داده اند خوددارى شود ، مگر اين كه به طور كلى دست بردارند و توبه آنان احراز شود .
" مسأله 2801 " اگر كسى با غير همسر خود به گمان اين كه همسر خود او است نزديكى كند - چه زن بداند كه او شوهرش نيست يا گمان كند شوهرش مىباشد - زن بايد عده نگه دارد ، وعده آن مثل عده طلاق است .
" مسأله 2802 " اگر با زنى كه مىداند همسر او نيست زنا كند ، چنانچه زن خيال كند آن مرد شوهر او است بنابر احتياط واجب بايد عده نگه دارد .
" مسأله 2803 " عده اى كه زن در صورت آميزش اشتباهى با او بايد نگه دارد به مقدار عده طلاق است ، و در طى مدت عده شوهر نبايد با او نزديكى كند ، ولى در صورتى كه زن بى شوهر باشد ، كسى كه با او نزديكى كرده مىتواند در زمان عده با او ازدواج نمايد .
" مسأله 2804 " اگر زن يا مرد به خاطر يكى از عيوبى كه در مسائل " 2601 " و " 2603 " گفته شد پس از نزديكى عقد را به هم بزنند يا به علت شير دادن يا مرتد شدن يكى از آن دو پس از نزديكى عقد آنان به هم بخورد ، زن بايد عده طلاق نگه دارد ، ولى اگر شوهر مرتد فطرى شود و عقد به هم بخورد ، زن بايد عده وفات نگه دارد .
" مسأله 2805 " زنى كه رحمش را برداشته يا لوله هاى رحمش را بسته است باز هم واجب است عده نگه دارد .
لعان " مسأله 2806 " مرد حق ندارد به مجرد احتمال يا گمان و يا شايعه هاى بىاساس به زن خود نسبت زنا دهد ، و يا فرزندى را كه از زن او متولد شده و ممكن است از او باشد از خود نفى كند . و اگر به زن نسبت زنا داد حد قذف بر او جارى مىشود ، مگر اين كه چهار شاهد عادل نزد حاكم شرع بر آن اقامه كند و يا نزد حاكم شرع " لعان " كند كه در اين صورت بر زن حد زنا جارى مىشود . ولى اگر در مقابل لعان مرد ، زن نيز نزد حاكم شرع لعان كند حد از او نيز بر طرف مىشود .
" مسأله 2807 " لعان يا براى اثبات زناى زن است و يا براى نفى فرزندى كه از او متولد شده است ، و بايد نزد حاكم شرع انجام شود . و كيفيت لعان در اوايل سوره " نور " بيان شده است و شرايط و احكام آن نيز در كتابهاى مفصل آمده است .
" مسأله 2808 " پس از انجام لعان احكام زير بر آن جارى مىشود :


" مرتد فطرى " كسى است كه مسلمان زاده باشد و بعد مرتد شود .

500

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 500
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست