responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 488


" مسأله 2738 " سزاوار است مادر براى شير دادن نوزاد خود مزد نگيرد ، و اگر او به طور مجانى يا به مزد كمتر يا مساوى با ديگران شير دهد بر ديگران مقدم است ، ولى اگر بخواهد بيشتر از دايه مزد بگيرد شوهر مىتواند براى بچه خود دايه بگيرد .
" مسأله 2739 " مستحب است دايه اى كه براى شير دادن به كودك انتخاب مىكنند مؤمن و داراى عقل و عفت و صورت نيكو باشد ، و مكروه است كم عقل يا غير مؤمن يا بد صورت يا بد اخلاق و يا زنا زاده باشد ، و نيز مكروه است دايه اى بگيرند كه از زنا بچه دار شده و شير او از زنا باشد .
" مسأله 2740 " مدت شير دادن كامل دو سال تمام است ، و بيست و يك ماه هم كافى است . ولى كمتر از آن ظلم در حق بچه است و احوط رعايت اين مدت است ، مگر اين كه مقدور نباشد .
حق حضانت ( نگهدارى كودك ) :
" مسأله 2741 " بنابر مشهور " حضانت " يعنى حفظ و پرورش نوزاد پسر تا دو سال ، و دختر تا هفت سال حق مادر است ، به شرط اين كه مسلمان و عاقل و آزاد باشد و به ديگرى شوهر نكرده باشد ، و اگر نه پدر مقدم است ، چنان كه پس از دو سال و هفت سال نيز حق پدر است ، ولى اگر پدر مرده باشد ، مادر - هر چند شوهر كرده باشد - بر جد و ديگران مقدم است ، و اگر مادر در زمانى كه مسئول حضانت و نگهدارى كودك است بميرد پدر از ديگران براى نگهدارى سزاوارتر است ، و ترتيبى كه بيان شد بنابر احتياط واجب مراعات شود .
" مسأله 2742 " چنانچه پدر و مادر هر دو بميرند حق حضانت به جد پدرى مىرسد ، و در صورت نبودن او وصى پدر و سپس وصى جد عهده دار تربيت و نگهدارى كودك مىشوند ، و در صورتى كه هيچ كدام از آنان نباشند خويشاوندان كودك - مطابق مراتب ارث - هر كدام كه نزديكتر باشند سزاوارتر خواهند بود ، و در صورت تعدد و تساوى فاميل و عدم توافق ، ميان آنان قرعه كشى مىشود .
" مسأله 2743 " چنانچه مادر به هر دليل شوهر ديگرى كرده باشد حق حضانت او با وجود پدر از بين مىرود ، ولى چنانچه از شوهر دوم جدا شود بعيد نيست حق حضانت و نگهدارى كودك دوباره به او برگردد ، هر چند احوط آن است كه در اين مورد با يكديگر مصالحه نمايند .
" مسأله 2744 " حق حضانت مادر با طلاق يا - نعوذ بالله - زنا از بين نمىرود .

488

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 488
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست