responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 487


باشد . و بهتر است شرايط قربانى در آن رعايت شود ، يعنى حيوان سالم و بدون عيب باشد و " شتر " حد اقل پنج ساله و " گاو " دو ساله و " بز " بنابر احتياط دو ساله و " ميش " يك ساله باشد . ولى رعايت اين شرايط لازم نيست ، بلكه چنانچه حيوان چاق و پر گوشت باشد كفايت مىكند .
" مسأله 2731 " عقيقه در نوزاد پسر و دختر فرقى نمىكند ، ولى بهتر است عقيقه براى پسر حيوان نر ، و براى دختر حيوان ماده باشد .
" مسأله 2732 " بهتر است عقيقه را به طور ساده و با آب و نمك بپزند و حداقل ده نفر از مؤمنان را براى خوردن آن دعوت كنند تا از آن بخورند و براى نوزاد دعا كنند ، و مىتوانند گوشت عقيقه را ميان مؤمنان تقسيم نمايند و از آنان بخواهند تا براى نوزاد دعا كنند . همچنين مستحب است در تقسيم كردن ، استخوانهاى عقيقه را نشكنند . و مستحب است يك چهارم آن را براى قابله بفرستند .
" مسأله 2733 " براى پدر و مادر نوزاد و عائله پدر مكروه است از عقيقه نوزادشان بخورند ، و اين كراهت براى مادر نوزاد بيشتر است .
" مسأله 2734 " اگر به جاى كشتن عقيقه پول آن را به فقرا بدهند كفايت نمىكند ، ولى اگر پول آن را به فرد يا مؤسسه خيريه اى بدهد تا از آن پول عقيقه اى تهيه كرده و آن را بكشند و بين فقرا تقسيم نمايند كافى است .
" مسأله 2735 " كسى كه مىخواهد در عيد قربان قربانى كند اگر نيت عقيقه نيز بنمايد كفايت مىكند .
آداب شير دادن :
" مسأله 2736 " بر مادر واجب نيست كه به طور مجانى يا با دريافت مزد كودك را شير دهد ، ولى در صورتى كه راه تغذيه منحصر به شير مادر باشد و امكان استفاده از شير غير مادر وجود ندارد و يا موجب ضرر و زيان براى كودك مىشود بر مادر واجب است خودش او را شير دهد .
" مسأله 2737 " مادر مىتواند براى شير دادن مطالبه مزد نمايد ، و اگر خود بچه مال و دارايى دارد مزد آن بر خود او است ، و اگر نه بر پدر و در رتبه بعد با جد پدرى است ، ولى اگر آنان در قيد حيات نيستند و يا قدرت ندارند بر مادر واجب است به طور مجانى بچه را شير دهد يا زن شير دهى را براى او بگيرد و يا اگر براى كودك زيان ندارد از راه هاى ديگر - مانند شير خشك - استفاده نمايد .

487

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 487
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست