responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 485


باشند يا دخترى - واجب است . و اگر شخص فقير هم پدر و هم فرزند دارد بايد نفقه او را به شركت و به طور مساوى بپردازند و پسر و دختر در اين جهت فرقى ندارند ، همچنين است بنابر احتياط اگر شخص فقير هم مادر و هم فرزند داشته باشد . و اگر پدر و اولاد اولاد دارد نفقه او بر پدر واجب است ، و اگر مادر و اولاد اولاد دارد بر مادر واجب است ، و اگر اولاد اولاد با جد و جده با هم باشند بايد نفقه او را به شركت و به طور مساوى بپردازند . و بنابر احتياط واجب ترتيبى كه در اين مسأله گفته شد رعايت شود .
" مسأله 2716 " نفقه خود انسان بر نفقه زوجه مقدم است ، و نفقه زوجه بر نفقه خويشان واجب النفقه مقدم مىباشد . و در خويشان واجب النفقه نيز نفقه فرد نزديكتر بر فرد دور تر اولويت دارد ، مثلا نفقه پدر بر نفقه جد ، يا نفقه اولاد بر نفقه اولاد اولاد مقدم مىباشد .
" مسأله 2717 " اگر فرزند صغيرى خود اموال و دارايى داشته باشد ولى او مىتواند از اموال خود او مخارجش را تأمين نمايد .
" مسأله 2718 " اگر شخص متمكن از دادن نفقه واجب النفقه امتناع نمايد حاكم شرع او را مجبور مىكند تا نفقه او را بدهد ، و اگر ممكن نشد حاكم شرع از مال او برداشته و هزينه زندگى آنان را تأمين مىكند .
" مسأله 2719 " انسان نمىتواند " زكات " و " خمس " و " كفارات " خود را به افراد واجب النفقه خود بپردازد .
" مسأله 2720 " علاوه بر تأمين مخارج فرزند ، تربيت صحيح و اشراف بر امور او و آموزش خواندن و نوشتن و شنا و نيز تزويج او پس از بلوغ از حقوق فرزند بر پدر مىباشد .
" مسأله 2721 " در صورتى كه فرزند نياز شديد به ازدواج داشته باشد - به طورى كه با ترك آن به حرام مىافتد - بر پدر واجب است نسبت به آن اقدام نمايد ، همچنين در صورت نياز شديد پدر يا مادر به ازدواج و توانايى فرزند واجب است نسبت به آن اقدام نمايد .
" مسأله 2722 " سزاوار نيست پدر و مادر با تفاوت و تبعيض بين اولاد مالى را به آنان ببخشند ، مگر اين كه بعضى از آنها نيازمند يا داراى مرجحات عقلى و شرعى باشند .
احكام پس از ولادت :
" مسأله 2723 " پس از ولادت مستحب است نوزاد را غسل دهند - بلكه بعضى از علما غسل دادن را واجب دانسته اند - و جامه سفيد بپوشانند و در گوش راست او " اذان "

485

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 485
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست