responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 43


نجس است ، و تنها وقتى پاك و حلال مىشود كه ثلثان گردد ، يعنى چنان بجوشد كه دو سوم آن بخار شود .
ب - به خودى خود جوش آمده باشد ، كه در اين صورت نجس و خوردن آن حرام است ، و تنها در صورتى پاك و حلال مىشود كه تبديل به سركه گردد .
" مسأله 167 " آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده يا نه پاك است ، ولى اگر با آتش جوش آمده باشد ، تا يقين نكنيم كه دو سوم آن كم شده بنابر احتياط واجب پاك و حلال نمىشود ، و اگر يقين كنيم كه به خودى خود جوش آمده ، تا سركه نشود پاك و حلال نمىشود .
" مسأله 168 " اگر مثلا در يك خوشه غوره يك يا دو دانه انگور باشد ، چنانچه به آبى كه از آن خوشه گرفته مىشود " آبغوره " بگويند و اثرى از شيرينى انگور در آن نباشد و بجوشد ، پاك و خوردن آن حلال است ، همچنين چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور اگر جوش آيد نجس نيست .
" مسأله 169 " اگر يك دانه انگور در چيزى كه به آتش مىجوشد بيفتد و مغز آن بجوشد بنابر احتياط واجب از آن اجتناب شود .
" مسأله 170 " اگر هنگام پختن شيره آب انگور را در چند ديگ جوش بياورند ، احتياطا براى هر ديگ يك كفگير اختصاص دهند ، و كفگير ديگ جوش نيامده را در ديگ جوش آمده ، و كفگير ديگ ثلثان نشده را در ديگ ثلثان شده نزنند .
6 - انتقال :
" مسأله 171 " اگر خون بدن انسان يا حيوانى كه خون جهنده دارد به بدن حيوانى كه خون جهنده ندارد انتقال يابد و خون آن حيوان به شمار آيد پاك است ، و اين را در اصطلاح " انتقال " گويند ، مانند خونى كه پشه از بدن انسان يا حيوان ديگر مىمكد و جزو بدن پشه مىشود . اما خونى كه زالو از بدن انسان مىمكد چون جزو خون بدن آن حيوان نشده نجس است .
" مسأله 172 " اگر كسى پشه اى را كه بر بدنش نشسته بكشد و نداند خونى كه از پشه بيرون آمده خونى است كه از او مكيده يا از خود پشه مىباشد ، آن خون پاك است ، اما اگر بداند كه از او مكيده و فاصله مكيدن خون و كشتن پشه به قدرى اندك باشد كه بگويند خون انسان است ، يا معلوم نباشد خون پشه است يا خون انسان نجس مىباشد .

43

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست