responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 34


" مسأله 102 " اگر بداند يكى از دو ظرف يا دو لباسى كه هر دوى آنها در اختيار او است نجس شده و نداند كدام است ، بايد از هر دو پرهيز نمايد .
" مسأله 103 " كسى كه در طهارت و نجاست دچار وسواس است ، بايد بدون توجه به وسوسه هاى نفسانى به متعارف مردم نگاه كرده و ببيند آنها در چه مواردى يقين به طهارت و نجاست پيدا مىكنند و همانند آنان عمل نمايد ، همچنين است اگر در مسائل وضو ، غسل و ساير عبادات وسواس داشته باشد . اگر چنين شخصى به وسوسه هاى نفسانى خود اعتنا نمايد ، شيطان در او طمع كرده و به تدريج در اعتقادات وامور روزمره او نيز شك و ترديد ايجاد مىنمايد .
راه نجس شدن چيزهاى پاك :
" مسأله 104 " اگر چيز نجسى به چيز ديگرى كه پاك است برسد ، در صورتى كه هر دو يا يكى از آنها چنان تر باشد كه ترى يكى به ديگرى سرايت كند ، آن چيز پاك هم نجس مىشود ، ولى اگر رطوبت چندان نباشد كه به ديگرى سرايت كند ، چيزى كه پاك بوده نجس نمىشود .
" مسأله 105 " اگر چيزى با چند واسطه به نجس اصلى مرتبط شود و زيادى واسطه به سه تا يا بيش از آن برسد ، به گونه اى كه عرفا حكم به سرايت نجاست نشود ، اجتناب از آن لازم نيست ، هر چند احوط است .
" مسأله 106 " زمين و پارچه و مانند آن اگر رطوبت داشته باشد ، هر قسمتى كه نجاست به آن برسد نجس مىشود و جاهاى ديگر آن پاك است ، مگر اين كه رطوبت آن حركت كند و جابجا شود و يا آب آن زياد و متصل باشد ، هر چند جريان نداشته باشد .
" مسأله 107 " هر گاه يك نقطه از مايعات روان - همچون شير ، دوغ و شربت - نجس شود همه آن نجس مىشود ، ولى اگر يك نقطه از مايعات غير روان - مانند عسل و روغنى كه روان نيست - نجس شود همان نقطه نجس است ، و مىتوان از باقيمانده آن استفاده نمود . و نشانه روان بودن اين است كه اگر مقدارى از آن را برداريم فورا جاى آن پر شود .
" مسأله 108 " اگر مگس يا حشره اى ديگر از روى چيز نجسى كه تر است برخاسته و روى چيز ديگرى كه پاك است بنشيند ، چنانچه انسان يقين كند كه نجاست به چيز پاك رسيده ، چيز پاك نيز نجس مىشود .
" مسأله 109 " اگر جايى از بدن نجس شود و عرق آن به جاى ديگر برود ، يا چند قطره آب روى آن بريزد و به جاى ديگر برود ، آنجا هم نجس مىشود . و اگر عرق به جاى ديگر

34

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست