responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 314


پنجم - " چهار صد راس و بالاتر از آن " كه بايد براى هر صد گوسفند يك گوسفند به عنوان زكات بدهد .
" مسأله 1775 " لازم نيست زكات را از گوسفندى كه مشمول زكات شده بدهد ، بلكه اگر گوسفند ديگرى را بدهد يا مطابق قيمت آن پول پرداخت نمايد كافى است . ولى اگر بخواهد جنس ديگرى بدهد در صورتى بدون اشكال است كه براى فقرا بهتر باشد .
و در هر صورت بهتر بلكه احوط آن است كه از همان جنس پرداخت نمايد .
" مسأله 1776 " گوسفندهاى بين دو نصاب زكات ندارد ، پس اگر شمار گوسفندها از نصاب اول بگذرد ، تا هنگامى كه به نصاب دوم نرسيده تنها بايد زكات نصاب اول پرداخت شود ، همچنين است در نصابهاى بعد .
" مسأله 1777 " " بز " ، " ميش " و " شيشك " در زكات با هم فرقى ندارند . ولى اگر ميش را براى زكات انتخاب مىكند بنابر احتياط يك سال آن تمام شده باشد ، و اگر بز را انتخاب مىكند دو سال آن تمام شده باشد ، هر چند اگر ميش هفت ماه و بز يك سالش تمام شده باشد كفايت مىكند .
" مسأله 1778 " در گوسفند هر گاه تمام نصاب از جنس نر باشد زكات آن را مىتواند از جنس ماده بدهد ، همچنين اگر تمام آن ماده باشد مىتواند زكات آن را از جنس نر بدهد .
زكات طلا و نقره ( نقدين ) " مسأله 1779 " زكات طلا و نقره در صورتى واجب مىشود كه سكه دار بوده و معامله با آن رواج داشته باشد ، و اگر سكه آن هم از بين رفته باشد بايد زكات آن را بدهند . و چنانچه معامله با آن سكه در گذشته رواج داشته و در اين زمان رايج نباشد بنابر احتياط زكات آن را بپردازند .
" مسأله 1780 " اگر صورت طلا و نقره سكه دارى را كه زنها براى زينت به كار مىبرند تغيير دهند كه به كلى از رواج معامله بيفتد زكات ندارد ، و اگر نه بنابر احتياط زكات آن را بپردازند .
" مسأله 1781 " انسان بايد يازده ماه مالك مقدار نصاب در طلا يا نقره باشد ، پس اگر در بين يازده ماه طلا يا نقره او از نصاب اول كمتر باشد زكات بر او واجب نيست .
" مسأله 1782 " اگر طلا يا نقره اى را كه دارد در بين يازده ماه با طلا يا نقره يا چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند ، زكات بر او واجب نيست ، ولى اگر براى فرار از دادن زكات اين كار را بكند بنابر احتياط مستحب زكات را بپردازد . و اگر در ماه دوازدهم آنها را

314

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 314
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست