responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 30


و خون آن به مقدار معمول خارج شود ، بقيه خونى كه در بدن حيوان مىماند پاك است ، هر چند خوردن آن حرام مىباشد ، مگر اين كه مستهلك شده و مشخص نباشد . ولى اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطه اين كه سر حيوان در جاى بلندى بوده خون به بدن حيوان برگردد ، آن خون نجس است ، و بنابر احتياط واجب بايد از خون بسته اى كه در قلب و يا خونى كه در اجزاى حرام حيوان - مانند سپرز و تخمها - مانده است پرهيز شود .
مسأله 71 " بنابر احتياط واجب بايد از خونى كه در تخم مرغ است اجتناب شود و خوردن آن حرام است ، ولى اگر آن خون در رگ و يا زرده باشد و پاره نشده باشد ، بقيه تخم مرغ پاك و حلال است .
" مسأله 72 " خونى كه گاهى موقع دوشيدن شير ديده مىشود نجس است و شير را نجس مىكند .
" مسأله 73 " خونى كه از لاى دندانها مىآيد اگر كم باشد و به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين برود ، اجتناب از آن لازم نيست و فرو بردن آب دهان در اين صورت اشكال ندارد . " مسأله 74 " خونى كه به واسطه كوبيده شدن زير ناخن يا زير پوست مىميرد ، اگر طورى باشد كه ديگر به آن خون نگويند پاك است ، هر چند فرض آن مشكل است . و اگر به آن خون بگويند ، تا وقتى كه زير پوست يا ناخن است براى وضو و غسل اشكال ندارد ، اما هر گاه سوراخ شود ، اگر مشقت ندارد بايد براى وضو و غسل خون را بيرون آورند ، و اگر مشقت و زحمت دارد بايد اطراف آن را به طورى كه نجاست زياد نشود بشويند و پارچه يا پلاستيك يا چيزى مثل آنها بر روى آن ببندند و روى آن دست تر بكشند و بنابر احتياط واجب تيمم هم بكنند .
" مسأله 75 " اگر انسان نداند كه خون زير پوست مرده است يا گوشت به واسطه كوبيده شدن به آن حالت در آمده پاك است ، ولى معمولا در اثر كوبيده شدن خون زير پوست مىميرد .
" مسأله 76 " اگر موقع جوشيدن غذا ذره اى خون در آن بيفتد تمام غذا و ظرف آن نجس مىشود ، و بنابر احتياط واجب جوشيدن و حرارت و آتش پاك كننده نيست .
" مسأله 77 " زردابه اى كه در حال بهبود زخم در اطراف آن پيدا مىشود ، اگر معلوم نباشد با خون آميخته شده پاك است .
6 و 7 - سگ و خوك :
" مسأله 78 " سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مىكنند حتى مو و استخوان و پنجه و

30

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست