responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 286


مسائل خمس " خمس " به يك پنجم از درآمدها و بهره هايى گفته مىشود كه از راه هاى گوناگون به دست انسان مىرسد و در زمان غيبت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف بايد زير نظر مجتهد اعلم و جامع الشرايط به مصارفى كه در شرع معين شده برسد . در حقيقت خمس بودجه اى است كه با آن در زمان غيبت امام معصوم ( ع ) علاوه بر رفع نيازهاى مشروع سادات فقير ، اساس علمى و عملى حكومت حقه كه مبتنى بر مذهب جعفرى است پايه گذارى مىشود . از اين رو در زمان غيبت بايد توسط كسانى كه از نظر علمى و عملى صلاحيت نيابت از ائمه اطهار ( ع ) را دارا هستند به مصارف ذكر شده برسد ، و به همين جهت نيز در بعضى روايات از خمس به عنوان " حق الاماره " تعبير شده است .
در احاديث شريفه تأكيد زيادى نسبت به پرداختن خمس شده است ، از جمله در يك روايت آمده است كه حضرت امام رضا ( ع ) در جواب نامه يكى از تجار فارس مرقوم فرمودند : " . . . همانا ما به وسيله خمس مىتوانيم دين را تقويت و يارى نموده و نيازهاى كسانى كه سرپرستى آنها به عهده ماست و نيازهاى شيعيان را تأمين كنيم و آبروى خود را در برابر دشمنان حفظ نماييم ، پس خمس را از ما دريغ نكنيد و خودتان را از دعاى ما محروم نسازيد ، و بدانيد كه پرداختن خمس موجب گشايش رزق و وسعت درآمد شما و مغفرت و پاك شدن شما از گناه و ذخيره آخرتتان خواهد بود . مسلمان كسى است كه به آنچه با خدا پيمان بسته وفا كند ، نه اين كه با زبان اقرار كند و در دل مخالف باشد " . و از امام پنجم حضرت امام محمد باقر ( ع ) نقل شده كه فرمودند : " هر كس چيزى از مال خمس را بخرد عذرش نزد خدا پذيرفته نيست ، زيرا چيزى را خريده كه براى او حلال نمىباشد " .
پس لازم است برادران و خواهران مسلمان توجه داشته باشند خمسى كه به مال آنان


( 1 ) برگرفته از وسائل الشيعه ، كتاب الخمس ، باب 3 از ابواب " الانفال و ما يختص بالامام " ، حديث 2 . ( 2 ) وسائل الشيعه ، كتاب الخمس ، باب 1 از ابواب " ما يجب فيه الخمس " ، حديث 5 .

286

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 286
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست