responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 261


" مسأله 1481 " اشخاصى كه به خاطر بيمارى تنگى نفس به دستور پزشك از وسيله اى استفاده مىكنند كه توسط آن از راه دهان يا بينى استنشاق مىنمايند و قهرا به ريه آنان مىرسد ، چنانچه بدون آن نمىتوانند روزه بگيرند اشكال ندارد .
" مسأله 1482 " اگر روزه دار مواظبت نكند و غبار يا بخار يا دود و مانند اينها داخل حلق شود ، چنانچه اطمينان داشته كه به حلق نمىرسد روزه اش صحيح است ، و اگر گمان مىكرده كه به حلق نمىرسد بنابر احتياط واجب روزه را بگيرد و قضاى آن را هم بجا آورد .
" مسأله 1483 " اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند ، يا بى اختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد روزه اش باطل نمىشود ، و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرون آور .
7 - فرو بردن تمام سر در آب :
" مسأله 1484 " اگر روزه دار از روى عمد تمام سر خود را به تدريج يا يك دفعه زير آب فرو برد - گرچه بدن او از آب بيرون باشد - بنابر احتياط واجب بايد قضاى آن روزه را بگيرد ، ولى اگر تمام بدن را آب بگيرد و مقدارى از سر بيرون باشد روزه باطل نمىشود .
" مسأله 1485 " اگر نيمى از سر را يك بار و نيمى ديگر را بار ديگر در آب فرو برد ، به طورى كه در يك لحظه همه سر زير آب نباشد روزه اش باطل نيست .
" مسأله 1486 " اگر تمام سر زير آب برود و فقط مقدارى از موها بيرون بماند بنابر احتياط واجب روزه اش باطل مىشود ، و بايد آن روزه را تمام كند و قضاى آن را هم بجا آورد .
" مسأله 1487 " اگر شك كند كه تمام سر زير آب رفته يا نه ، روزه اش صحيح است .
" مسأله 1488 " فرو بردن سر در گلاب و آبهاى مضاف ديگر نيز حكم آب مطلق را دارد ، ولى در چيزهاى ديگرى كه روان است اشكال ندارد .
" مسأله 1489 " اگر روزه دار با استفاده از كلاه غواصى و نظاير آن - كه سر او داخل محفظه اى قرار مىگيرد - به زير آب رود روزه اش صحيح است .
" مسأله 1490 " اگر روزه دار بى اختيار در آب بيفتد و تمام سر او زير آب رود و يا از روى فراموشى سر خود را زير آب نمايد ، روزه اش باطل نمىشود ، ولى هر گاه يادش بيايد بايد فورا سر را بيرون آورد ، و چنانچه بيرون نياورد بنابر احتياط واجب روزه اش باطل مىشود و بايد آن روزه را تمام كند و قضاى آن را هم بجا آورد .

261

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 261
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست